8 juli 2024

Oud-raadslid Hans van der Bruggen overleden

Woensdag 3 juli is Hans van der Bruggen overleden. Het ging al wat langer niet goed met hem, maar nu was het einde daar. Een gewaardeerd lid van onze afdeling en oud-raadslid namens onze partij in Haarlem.

Op de kaart die de familie heeft gemaakt staan twee woorden: Strijder en Levensgenieter. Treffender dan dat hadden ze het niet kunnen verwoorden.

In 2010 deed Hans voor de eerste keer voor de PvdA mee aan de gemeenteraadsverkiezingen. Hij kwam al snel als schaduwraadslid in de fractie en verving een aantal keer raadsleden tijdens langdurige afwezigheid. Een van zijn belangrijkste punten werd het voorkomen van een vakantiepark in het rustige gebied rond het dorp Spaarndam. ‘Strijder’ was hier zeker het toepasselijke woord. Er waren plannen om 85 vakantiehuisjes te maken bij het Fort Benoorden Spaarndam. De weerstand was groot en Hans was de persoon die samen met de Spaarndammers streed tegen deze plannen. En met succes: het bos waar het park zou komen is nog steeds bos.

Na de verkiezingen van 2014 kwam Hans nog niet in de raad, maar toen Artie Ramsodit naar India vertrok werd Hans alsnog als raadslid geïnstalleerd. In het laatste jaar van die periode was Hans actief in de commissie Samenleving en maakte zich onder meer hard voor sport. Als raadslid zat hij echt op zijn plek. Eindelijk kon hij ook zelf in de gemeenteraad aan de slag met onderwerpen die na aan zijn hart lagen. Hij zag de lol in van het wheelen en dealen met andere fracties, maar kon ook principieel op zijn strepen gaan staan wanneer dat nodig was. Als een echte strijder.

Levensgenieter, dat was ‘ie ook. Altijd in voor een drankje na afloop en altijd aanjager om met elkaar leuke en gezellige dingen te doen. Ook ging hij graag mee met werkbezoeken aan onze zustersteden Osnabrück en vooral het bourgondische Angers. Hij woonde natuurlijk op het allermooiste plekje van Haarlem, midden in het bos bij Elswout. Daar heeft hij ons regelmatig gastvrij ontvangen en vertelde hij de mooiste verhalen uit zijn lange internationale loopbaan. Een levensgenieter met pretoogjes. Een aimabel mens met veel levenswijsheid bij wie je altijd terecht kon.

Na het afscheid van de gemeenteraad bleven we elkaar als oude fractie met enige regelmaat spreken. Rond zijn verjaardag in maart kregen we het bericht dat Hans in augustus een herseninfarct had gehad, die hem zwaar had geraakt. We hopen dat zijn laatste periode mild voor hem is geweest. Zijn familie en naasten wensen we alle sterkte toe.

Martien Brander en Jeroen Fritz
Voormalig raadsleden PvdA Haarlem