Werk samen en (ver)bouw aan een levensloopbestendig Haarlem!

26 februari 2020

Werk samen en (ver)bouw aan een levensloopbestendig Haarlem!

Voor de raadsvergadering van 27 februari dient PvdA Haarlem een initiatiefvoorstel in met de bedoeling om een impuls te geven aan de (ver)bouw van levensloopbestendige woningen in Haarlem.

Nú investeren in geschikte woningen

Vorig jaar toonden ouderenorganisatie ANBO en zorgorganisatie Actiz aan dat er in Nederland een tekort is van tienduizenden ouderenwoningen (bron). Een commissie onder leiding van Wouter Bos concludeerde vorige maand nog dit: ‘’Om de zorg voor thuiswonende ouderen in de toekomst op peil te houden is het nodig nú te investeren in geschikte woningen (bron).’’

Vergrijzingsproof Haarlem

Deze opgave zien we ook voor onze stad. Haarlem heeft een bijzondere geschiedenis als het gaat om ouderenhuisvesting, met bijvoorbeeld prachtige hofjes en allerlei woongroepen, maar die woonvariatie is er niet in grote volumes. Verreweg de meeste ouderen wonen in gewone woningen. Om Haarlem vergrijzingsproof te maken staan we nog voor een opgave van tientallen miljoenen euro’s.

Naast ouderen is er in het initiatiefvoorstel aandacht voor Haarlemmers die nog niet oud zijn, maar wel een lichamelijke beperking hebben. Dat is ook nodig. Er is bijvoorbeeld een wachtlijst van Haarlemmers die een rolstoel gebruiken, maar nu niet een passende woning wonen.

Slimmer inzetten van gemeentelijke budgetten

We stellen een pakket met maatregelen voor. Om te beginnen willen wij een financiële reserve creëren om levensloopbestendig (ver)bouwen makkelijker te maken. De reserve vult zich door budgetten van de gemeente slimmer in te zetten. Zo willen wij woningen niet één voor één aanpassen, maar waar mogelijk in grotere projecten. Daarnaast willen wij voorzichtiger worden met het indiceren van trapliften. Liever zorgen wij er dan voor dat mensen eenvoudig naar een beter passende woning kunnen verhuizen.

De reserve kan gebruikt worden voor een financiële bijdrage aan geschikte woningen die iets toevoegen aan het woningaanbod in Haarlem. Zo zien wij graag meer initiatieven van woongroepen en vernieuwende woonzorgconcepten van de grond komen.

Alles dichtbij cirkels

We stellen ook voor om in elk stadsdeel een ‘’Alles dichtbij cirkel’’ te creëren. In deze cirkels vind je allerlei voorzieningen op korte afstand. De publieke ruimte willen wij binnen deze cirkels zo inrichten dat het uitnodigt tot ontmoeting. Bovendien willen wij dat de cirkels klimaatadaptief en groen worden. Dit zorgt voor minder hoge temperaturen in de zomer en dat is fijn omdat ouderen een grotere kans hebben op uitdrogingsverschijnselen.

Stadsdeal ouderenhuisvesting

De gemeente kan dit alles niet alleen. Wij stellen daarom voor om een stadsdeal ouderenhuisvesting te sluiten. We hebben ons voorstel voorgelegd aan Haarlemse ouderenorganisaties, initiatiefnemers, zorgaanbieders en woningcorporaties. We kregen prikkelende en energieke reacties. Door onze krachten te bundelen kunnen wij de ouderenhuisvesting (en daarmee de volledige volkshuisvesting) in Haarlem een impuls geven.

Lees het volledige initiatiefvoorstel hier.