“Waterschappen: steeds leuker en spannender”

6 maart 2019

Waterschappen zijn niet zo bekend bij het publiek maar naar het resultaat van hun werk komt, bij wijze van spreken, de hele wereld kijken. Thea Fierens,  bestuurslid van het Hoogheemraadschap Rijnland, is trots op de zeedijk bij Katwijk waar een parkeergarage in verwerkt is.  Een mooi product van het waterschap. Minder spectaculair maar wel heel belangrijk, is de verbeterde kwaliteit van het buitenwater; fijn voor zwemmers en vissen. Voor de komende waterschapsverkiezingen staat Thea weer op de lijst van de PvdA. Zij vindt het bestuurswerk voor het waterschap steeds leuker en spannender. Spannend vooral door de raakvlakken met de klimaatveranderingen. Dat stelt de waterschappen voor extra uitdagingen. De PvdA onderscheidt zich van andere partijen onder meer door op de bres te staan voor de kwijtscheldingsregeling. Volgens Dorette Corbey, voor het eerst namens de PvdA kandidaat voor het bestuur van het waterschap, is er veel werk te doen. Steden en dorpen moeten zich voorbereiden op veranderende weersomstandigheden: minder stenen, meer groen en water. De waterschappen moeten ook bijdragen aan de energietransitie, bijvoorbeeld door het beter benutten van rioolslib en waterplanten en door echte innovaties zoals blue energy; energie halen uit zout versus zoet water. Waterschapbestuurders moeten zich inzetten om mensen te betrekken bij waterbeheer.

Dorette en Thea, waren op 3 maart te gast in het politieke café van PvdA afdeling Zuid Kennemerland om te praten over de verbinding tussen waterschappen en gemeenten. Gespreksleider Adri Kemps opent het politiek cafe met een korte blik op de lange geschiedenis van het waterschap Rijnland: in 1255 opgericht en het oudste waterschap van Nederland. De PvdA wethouders Sjaak Struijf uit Heemstede en Floor Roduner uit Haarlem bogen zich over de problemen van vandaag. Sjaak ziet bijvoorbeeld de aanleg van kunstgrasvelden; dat is financieel gunstig maar de granulaatresten kunnen in het grondwater terechtkomen. Afvoer van overvloedig hemelwater is zeker een onderwerp. “Ik denk dat we elkaar kunnen versterken, juist bij waterberging.” Natuurlijk is er regelgeving maar hoe ga je daarmee om? Voor Floor is dit belangrijk bij de verstedelijkingsopgaven van gemeenten. Er moeten meer woningen gebouwd worden maar hoe zorg je voor voldoende groen en mogelijkheden voor waterberging daarbij?

Besturen van waterschappen wordt politieker door de klimaatverandering volgens Thea en Dorette. Er zijn veel verschillende belangen: burgers, boeren en bedrijven. Hoe gaan we de kosten verdelen en hoe zorgen we ervoor dat de inwoners baat hebben bij de vergroening? Belangrijke onderwerpen die het noodzaken te stemmen op een goed bestuur van de waterschappen. De conclusie is dat samenwerking tussen gemeenten en het waterschap Rijnland van groot belang is. Waterschapbestuurders van de PvdA moeten daar proactief in zijn. Het waterschap Rijnland is voor veel mensen onbekend: laten zien waar je voor staat en wat je bereikt hebt is echt hard nodig. En dan actief de samenwerking zoeken – met gemeenten en met de inwoners. Waterschappen hebben de toekomst. We gaan er voor!

pastedGraphic.png pastedGraphic_1.png