18 september 2019

Waterschap Rijnland

Na een rustige zomer in Rijnland zonder extreme droogte of al te grote hoosbuien is het politieke seizoen weer geopend. De Verenigde Vergadering (VV) komt op 25 september bijeen. Daaraan vooraf gingen vorige week de commissievergaderingen. Ik ben zelf voorzitter geworden van de Commissie Voldoende Water, de commissie die gaat over bodemdaling, wateroverlast, droogte en binnenkort ook waterkwaliteit. Het is voor de nieuwe leden van het waterschapsbestuur nog wel even wennen: hoe moeten we de plannen en de peilbesluiten beoordelen? Wat kan of moet Rijnland betekenen voor de bodemdaling in binnenstad van Gouda? En wie betaalt de rekening? Is de renovatie van die sluis in Gouda echt noodzakelijk, en is er echt geen andere keus dan weer bijna 1 miljoen steken in een voorziening die Rijnland toch wil afstoten?

Achterstallig onderhoud

De Commissie Veilig en Gezond Water waar ik lid van ben gaat over waterzuivering en over de veiligheid van de dijken. Juist in de waterzuivering is nogal wat achterstallig onderhoud. De vernieuwing of renovatie van de waterzuivering in de Waarderpolder loopt wat verdere vertraging op. Er zijn wel mooie plannen voor de Waarderpolder: fosfaatterugwinning en biogasproductie voor verwarming van huizen. De praktijk is nu dat het rioolslib nog steeds een probleem is dat tegen aanzienlijke kosten verbrand wordt. Hoe dat komt, wat de planning is, wat de toekomst is van de waterzuiveringsinstallaties en hoe het staat met de terugwinning van grondstoffen zal Thea Fierens volgende week in de VV uiteenzetten. Thea is Jeroen Haan opgevolgd als hoogheemraad na zijn benoeming als Dijkgraaf bij Waterschap de Stichtse Rijnlanden.

Gesleep met slib

Het is niet moeilijk om een politieke invalshoek te vinden. De PvdA heeft met succes gepleit voor behoud van de kwijtscheldingsregeling voor mensen die de waterschapsbelasting niet of zeer moeilijk kunnen betalen. Zoveel mogelijk circulair omgaan met grondstoffen, geen gesleep met slib, en meer energie zelf opwekken zijn onze volgende prioriteiten. Zaken als wateroverlast willen vanuit een sociaal oogpunt bekijken. Rijnland heeft een mooie app voor wateroverlast. Tot op het pand nauwkeurig kun je kijken of er wateroverlast is. Ook op de website is de app beschikbaar. Zie:  https://rijnland.klimaatatlas.net/  (kijk onder wateroverlast panden). Als je wat uitzoomt dan zie dat wateroverlast in Haarlem een sociaal-economische kleur heeft: de dure buurten zijn nagenoeg vrij van wateroverlast.

Fietstocht

Binnenkort maak ik een fietstocht door Haarlem langs alle plekken die ertoe doen voor het waterbeheer. PvdA-leden worden uitgenodigd om mee te fietsen,  om zo meer inzicht te krijgen in de waterissues die voor onze stad van belang zijn. Daarover binnenkort meer! Wie nu al vast wat issues wil bekijken kan dat doen op de website van Rijnland onder het vak bestuur. En als je vragen of opmerkingen hebt, alles is welkom!

Dorette Corbey

Waar ben je naar op zoek?