Wat speelt er in mijn raadswerk

30 maart 2020

We bevinden ons precies halverwege onze bestuursperiode (de meeste leden uit onze fractie legden 28 maart 2018 de eed of gelofte af), en midden in de coronacrisis. Veel raadsbijeenkomsten worden afgeblazen, maar een aantal speerpunten verdienen onze blijvende aandacht:

Speerpunt voor de PvdA blijft een sociale energietransitie. Dat wil zeggen: een overgang naar een klimaatneutraal Haarlem in 2030, waarbij ook, of zelfs eerst, de kwetsbaarste Haarlemmers worden meegenomen. Daarom pleiten wij voor de realisatie van het eerste Haarlemse warmtenet juist in het sociaal kwetsbare Meerwijk (Schalkwijk). Daarom probeer ik de wethouder scherp te houden op het tijdig aanvragen van subsidies en sturing op de voortgang, maar ook op de informatie voor inwoners voor isoleren, aardgasvrij, klimaatadaptatieprojecten, etc. die niet passen binnen de “koploperssubsidie”. Verder blijf ik ijveren voor het realiseren van gesubsidieerde projecten, eerst in Noord, Oost en Schalkwijk. In deze zelfde wijken blijf ik de effectieve inzet van gratis energiecoaches benadrukken.

Daarnaast maak ik mij zorgen over het Haarlems aandeel in de Regionale Energie Structuur (RES).

Belangrijk is dat de gemeente uiterlijk in juni haar “RES-aanbod” dient aan te leveren aan de Provincie Noord-Holland. Dit wil zeggen: aan te geven welke bijdrage Haarlem kan leveren aan het opwekken van wind- en zonne-energie binnen de RES-regio Noord-Holland-Zuid. Onze fractie heeft samen met het CDA, een motie geïnitieerd voor zonnepanelen op het Stationsdak

Ook zie ik kansen voor een gesubsidieerd drijvend zonnepark op de Schouwbroekerplas, dat energie kan leveren aan een 700 Schalkwijkse huishoudens. De gemeente onderzoekt dit nu.

Onlangs heb ik vragen gesteld over snoeiwerkzaamheden aan essen aan de Brouwerskade en Brouwersvaart, allemaal tegelijk teruggesnoeid. Zonder takken/bladeren geen insecten, en zonder insecten geen vogels, of fourageer- en vliegroutes voor vleermuizen. Er bleek een gedragscode van toepassing in Haarlem die, precies om de bovenstaande redenen, een gefaseerde aanpak voorschrijft bij snoeiwerk. Onze nieuwe stadsecoloog en uitvoerder Spaarnelanden gaan zorgen voor de juiste toepassing van de gedragscode.

Trots ben ik op het door ons, in samenwerking met de SP, geïnitieerd wijkvergroening-project ondersteund door in totaal 9 van de 13 Haarlemse fracties, waarbij raadsleden alle Haarlemse wijkraden hebben gevraagd om wenslocaties aan te geven voor extra groen.