Door op 11 maart 2014

Waarderpolder is voor werk, niet voor wonen

De Waarderpolder is belangrijk voor onze werkgelegenheid. De PvdA wil dit zo houden. Daarom zijn wij tegen het voorstel van VVD en D66 om wonen in de Waarderpolder mogelijk te maken. Een industrieterrein is om te werken, niet om te wonen. Dat belemmert de bedrijvigheid namelijk.

In de Waarderpolder gebeuren bijzondere dingen. Neem het verhaal van de Haarlemse brouwerij Jopen Bier. Zij openen in mei dit jaar een nieuwe brouwerij, maar ik mag, met andere PvdA’ers, vrijdag al een kijkje nemen.

Haarlem is eeuwenlang een echte brouwerijstad geweest en Jopen Bier speelde daar een grote rol in. In 1407 werd het eerste recept op papier gezet. Later is het bier verdwenen uit Haarlem. In 1995, toen Haarlem 750 jaar oud was, ging een genootschap de archieven in om te kijken of ze dat bier van toen weer konden brouwen. Die zoektocht is een groot succes geworden. Natuurlijk kent u de Sint Jacobskerk, achter de Raaks, die nu omgedoopt is tot Jopenkerk, met een brouwerij, een café en een restaurant. Maar het sprookje gaat dus verder: een nieuwe, hypermoderne brouwerij in de Waarderpolder, om het Haarlemse bier ook naar de rest van Nederland te exporteren.

De Jopenbrouwerij is echt zo’n verhaal dat de Waarderpolder typeert. Wij willen de Waarderpolder dan ook als duurzaam en modern bedrijventerrein versterken. De leegstaande gebouwen willen we ook beschikbaar maken voor creatieve bedrijven, initiatieven en evenementen, ook om het gebied rondom leegstaande gebouwen nieuw elan geven.

Wat voor ons ook belangrijk is, is dat de bedrijven in de Waarderpolder in nauw contact staan met de scholen in Haarlem. Goede stageplekken zijn voor zowel de scholen als de scholieren essentieel.

De PvdA wil blijven investeren in de Waarderpolder. Met een goede bereikbaarheid, minder regels en goed opgeleid personeel houden we de Waarderpolder aantrekkelijk. De noodzakelijke aanpassingen aan de Oostelijke Randweg worden dan ook, als het aan ligt, uitgevoerd. We stellen de Waarderbrug open voor autoverkeer in beide richtingen.

Kortom, een gebied om te werken en te leren. Niet om te wonen. VVD en D66 stellen in hun verkiezingsprogramma voor om wonen in de Waarderpolder mogelijk te maken. D66 wil wonen langs de oostoever van het Spaarne, de VVD wil wonen in het hele bedrijventerrein toestaan. De PvdA is hier tegen. Wonen beperkt de mogelijkheden voor bedrijven. Dit zou betekenen dat bedrijven uit de Waarderpolder verdwijnen en dat het voor nieuwe bedrijven minder aantrekkelijk wordt zich daar te vestigen. Een ramp voor onze werkgelegenheid. Niet doen dus!