Door Dion Heinis op 16 oktober 2022

Volgende stap in ontwikkeling Beatrixplein en optopmotie

Deze week stemde de gemeenteraad unaniem in met het stedenbouwkundig programma van eisen voor het Prinses Beatrixplein. Het plein en de omgeving worden na 60 jaar vernieuwd. PvdA Haarlem is erg enthousiast over deze ontwikkeling. De ontwikkeling gaat zorgen voor een gemengd gebied met zo’n 570 nieuwe woningen (waarvan 40% sociale huur en 40% middelduur), een nieuwe winkelcentrum en tal van voorzieningen. Er komt een nieuw gebouw voor de Internationale Taalklas, een nieuwe sportzaal en een huis van de wijk. Er ontstaat een fraaie stedelijke rand aan de Prins Bernhardlaan en de Beatrixdreef krijgt een belangrijke impuls.

Optopmotie unaniem gesteund
Aan de Vincent van Goghlaan staan zes portiekgebouwen van Pré Wonen die nu net buiten het plangebied vallen. Het zevende portiekgebouw wordt gesloopt om plek te maken voor de Internationale Taalklas. De overblijvende portiekgebouwen vragen op termijn om vernieuwing. Wij dienden een motie in om nu al te onderzoeken of het mogelijk is om de bestaande portiekgebouwen beter te benutten, bijvoorbeeld door een bouwlaag toe te voegen (optoppen) of door aan te bouwen (opdikken). Als er bijvoorbeeld gekozen wordt voor optoppen zou dat kunnen zorgen voor vier tot zes extra sociale huurwoningen per gebouw. We vragen daarbij om koppelkansen met de ontwikkeling van het Beatrixplein te benutten, zolang dit niet zorgt voor vertraging. Onze motie werd door de volledige gemeenteraad gesteund!

Sloop en terugkeer
Om het plan mogelijk te maken is op sommige plekken sloop nodig. Het is onder andere nodig om 62 huurwoningen en de winkelpanden te slopen. De rechten van bewoners bij sloop zijn in Haarlem vastgelegd in een ‘’algemeen sociaal plan’’. Dit zorgt ervoor dat zij goed ondersteund worden en voorrang krijgen op een nieuwe betaalbare woning. Mogelijk kan een deel van de bewoners doorstromen naar de 103 sociale huurwoningen die Pré Wonen nu vlakbij bouwt aan de De Bazellaan.

Een deel van de winkeliers heeft aangegeven terug te willen keren in het nieuwe winkelcentrum. De ontwikkelaars en de gemeente hebben het uitgangspunt om zoveel mogelijk te doen om terugkeer te faciliteren. We vroegen ook of de gemeente zich wil inzetten om voorzieningen zoals het lifestyle center van Triple ThreaT en restaurant Turqoise terug te laten keren. De ontwikkelaars en de gemeente vinden de aanwezigheid van deze functies zeer belangrijk en hebben afspraken gemaakt over huurprijsdifferentiatie, zodat deze functies een plek kunnen krijgen. We waarderen deze inzet van de betrokken partijen.

Dion Heinis

Waar zet jij je voor in als raadslid? Veel van waar ik me voor inzet heeft te maken met het oplossen van de wooncrisis en de klimaatcrisis. Veel mensen in mijn omgeving zijn door de torenhoge prijzen en ellenlange wachttijden Haarlem uitgeduwd. Ik wil bijdragen aan onze ambitie om tot en met 2030 (in negen

Meer over Dion Heinis