Verwijdering fietsklemmen Botermarkt, Haarlem

20 april 2020

Behoud fietsklemmen totdat er de nieuwe fietsparkeergarages er zijn in Haarlem

De PvdA zal zich er hard voor maken dat er in Haarlem geen fietsklemmen worden verwijderd en vervangen door open parkeervakken, zonder voorafgaande participatie van de stakeholders. Noch zonder voorafgaande bespreking in commissie Beheer.

De verwijdering van fietsklemmen moet wat ons betreft bovendien wachten op de beschikbaarheid van voldoende vervangende (wind- en diefstalbestendige) plekken, zoals die worden voorzien in het Actieplan Fiets, dat het College 24 maart heeft vastgesteld.

De realisatie van de fietsparkeerplekken uit het Actieplan (in het coalitie-akkoord en het PvdA verkiezingsprogramma bekend als “Deltaplan Fiets”) zal nog een paar jaar in beslag nemen.

Tot die tijd moeten we behouden wat we hebben, wat onze fractie betreft.

Op 16 april publiceerde het Haarlems Dagblad een interview met de Fietsersbond, over de verwijdering, eind februari, van 64 fietsklemmen van de Botermarkt, ten faveure van “open fietsparkeervakken”.https://www.haarlemsdagblad.nl/cnt/dmf20200416_18409840/fietsersbond-boos-over-weghalen-fietsklemmen-op-botermarkt?utm_source=google&utm_medium=organic

Volgens de gemeente bieden open vakken ruimte voor meer fietsen. (Mits er gedisciplineerd geparkeerd wordt, natuurlijk). De Fietsersbond zei echter “verbijsterd, verdrietig en teleurgesteld” te zijn over de verwijdering van de fietsklemmen van de Botermarkt.

De Fietsersbond, een belangrijke participatiepartner van gemeente Haarlem als het om fietsverkeer gaat, werd niet vooraf geraadpleegd over de verwijdering van de klemmen.

Bovendien, zo liet de Fietsersbond optekenen door het Haarlems Dagblad, wist de gemeente dat de Fietsersbond altijd “mordicus” tegen open vakken is geweest, omdat fietsen in open vakken (i) omwaaien (en dan beschadigd raken, en/of worden afgevoerd door de gemeente), en (ii) veel gemakkelijker kunnen worden gestolen, in een stad die toch al kampt met 5000 gevallen van fietsendiefstal per jaar. Zie ook een publicatie van de Fietsersbond in haar eigen blad van 15 februari (ook in het Haarlems Dagblad op 6 februari), toen de fietsklemmen nog op de Botermarkt stonden: https://haarlem.fietsersbond.nl/2020/02/15/dieptepunt-in-haarlems-fietsbeleid/.

Behalve de Fietsersbond, werd ook commissie Beheer niet voorafgaand in de gelegenheid gesteld om de verwijdering van de fietshaken van de Botermarkt (of elders in de stad) te bespreken.

De (voorgenomen) verwijdering van fietshaken, ook op de Grote Markt, is opgenomen in het Actieplan Fiets 2020-2022 omdat er “in de komende jaren” in 3000 extra fietsparkeergarageplekken wordt geïnvesteerd, is opgenomen in het “Actieplan Fiets 2020-2022”, dat het College heeft vastgesteld op 24 maart jl.: https://gemeentebestuur.haarlem.nl/Vergaderingen/Besluitenlijst-BenW/2020/24-maart/10:00. In november 2019, ten tijde van de informatienota, heette dit plan overigens  nog “Deltaplan Fiets”, zoals het ook in het coalitie-akkoord heet, en in het PvdA verkiezingsprogramma 2018-2022.

Het Actieplan wordt naar verwachting in mei door commissie Beheer besproken.

In het Haarlems Dagblad kan er nu worden gereageerd op een stelling/vraag of de verwijdering van de klemmen op de Botermarkt een goed idee was. Wat de PvdA betreft laat het antwoord op deze vraag zich raden.

Nagevoegd op zaterdag 25 april 2020 – de uitslag van de stelling in het HD: