Door op 19 december 2013

Vertrouwen

Partijgenoten,

Ik wens u allen, namens het bestuur van de PvdA afdeling Haarlem, fijne kerstdagen en een gezond en gelukkig 2014!

Een 2014 ook vol vertrouwen in de toekomst en in elkaar.

De meest gangbare definitie van vertrouwen omvat doorgaans de volgende elementen:

• Bereidheid van een persoon of groep om afhankelijk te zijn van de daden van een andere persoon of groep.
  • Geloven dat een ander eerlijk is of dat iets goed zal gaan.
  • Verwachting van een persoon dat degene die hij/zij vertrouwt zal handelen op een manier die hem/haar niet zal benadelen, met het risico in een nadelige positie te belanden indien de ander dit vertrouwen schaadt.

In sociologie en psychologie is de mate waarin twee groepen elkaar vertrouwen een maatstaf voor het geloof in de eerlijkheid en aardigheid van de ander. Vertrouwen speelt een belangrijke rol in bijvoorbeeld familiebanden, relaties, binnen bedrijven, politiek en andere sociale groepen.

Sociologie beschouwt vertrouwen als een van de sociale constructies van de samenleving, en iets wat elke samenleving nodig heeft. Sociologie focust zich dan ook sterk op de positie die vertrouwen speelt in de gemeenschap.

In de psychologie wordt vertrouwen omschreven als “geloven dat de persoon die men vertrouwt, zal doen wat men van hem verwacht”.

Het vertrouwen in de politiek staat zwaar onder druk. Om daar verandering in te brengen zullen wij in Haarlem, de leden en onze vertegenwoordigers, ons moeten inzetten. Dit kan door onze vertegenwoordigers met respect en vertrouwen aan te spreken op hun functioneren, vragen te stellen, betrokken te zijn. Onze vertegenwoordigers hebben ons draagvlak nodig om te kunnen functioneren, zij zullen vertrouwen moeten hebben in hun achterban en weten waar wij samen voor staan en hierdoor zich gesterkt voelen in besluitvorming en soms moeilijke keuzes. Zonder achterban manoeuvreren onze vertegenwoordigers op een eiland en zal het moeilijker zijn te vertrouwen op eigen kracht omdat het draagvlak ontbreekt.

Daarom beste partijgenoten, ga 2014 in met vertrouwen, deel uw vertrouwen en uw mening middels uw lidmaatschap van de PvdA en werk aan een betrouwbare politiek waar een eerlijke mening met respect wordt gedeeld.

Hartelijke groet,

Ruud Antonisse
voorzitter

Waar ben je naar op zoek?