Door Remy Wilshaus op 31 december 2015

Van het oude naar het nieuwe jaar

In de laatste dagen van het jaar nemen veel mensen een momentje de tijd om de balans op te maken. Om terug te blikken op het oude jaar en vooruit te kijken naar het nieuwe jaar. Om te leren van wat er goed ging en van wat er beter moet. Om met nieuwe plannen en voornemens het nieuwe jaar in te stappen.

Eergisteren deed fractievoorzitter Jeroen Fritz dat ook al. Hij beschrijft tien van de resultaten die de PvdA Haarlem in 2015 heeft bereikt. Voor ons is het belangrijk dat álle Haarlemmers zich kunnen ontwikkelen, een baan hebben die bij hen past, uitzicht hebben op een goede toekomst. De mensen die hiervoor een steuntje in de rug nodig hebben krijgen dat. Dat doen we bijvoorbeeld door hen te helpen bij het zoeken naar een passende baan, door hen te helpen van schulden af te komen of door te zorgen voor een slaapplaats voor Haarlemmers zonder een eigen huis. Maar de gemeente kan dat niet alleen. Gelukkig zijn er vele Haarlemmers, bedrijven en maatschappelijke organisaties die hierbij helpen. Zelf was ik deze zomer op bezoek bij de Haarlemse voedselbank en heb ik kennisgemaakt met Resto van Harte. De voedselbank helpt elke week meer dan 250 huishoudens en in de nieuwe Resto van Harte in Parkwijk kunnen buurtbewoners twee keer per week komen eten. In het nieuwe jaar gaan we ons als PvdA inzetten voor deze twee organisaties door de voedselbank te helpen bij het inzamelen van levensmiddelen en door te koken in de Resto van Harte.

In de Koepel wordt er sinds enkele maanden onderdak geboden aan een paar honderd vluchtelingen en ook elders in de stad worden in het nieuwe jaar mensen opgevangen. Zij hebben huis en haard verlaten. Op de vlucht voor terreur en geweld. Op zoek naar vrijheid en veiligheid. We nemen de verantwoordelijkheid om mensen te helpen, een veilige plek te bieden, dat zit in onze genen. Zonder daarbij de gevoelens en belangen van andere Haarlemmers uit het oog te verliezen. Alleen samen kunnen we ervoor zorgen dat er voor iedereen een plek is in de stad. Door te praten en onze idealen te delen. Door mensen kansen te bieden om zich te ontwikkelen. Door te investeren in elkaar in plaats van alleen in jezelf. Via VluchtelingenHaarlem.nl zetten tientallen Haarlemmers zich in voor vluchtelingen in Haarlem. Maar ook buiten de stad zijn Haarlemmers actief, twee voorbeelden. De stichting Help Kobane helpt bij de wederopbouw van nutsvoorzieningen in Kobane (Syrië) en via Aware & Share op Facebook worden spullen ingezameld voor Lesbos en andere eilanden; zij hebben eigen vrijwilligers op de eilanden voor het verlenen van (nood)hulp.

Voor de Haarlemse afdeling van de PvdA wordt 2016 een mooi en belangrijk jaar. We werken verder aan de oprichting van een eigen clubhuis, we gaan door met onze buurtacties en de aansluitende buurtgesprekken en we gaan samenwerken met andere maatschappelijke organisaties aan een sterke en sociale stad. Op zondagmiddag 10 januari organiseren we onze nieuwjaarsbijeenkomst. Vanaf 16.00 uur is iedereen welkom in museumcafé Thuys. Zoals gebruikelijk zetten we dan Haarlemmers in het zonnetje die zich voor anderen in de buurt hebben ingezet. Zij hebben laten zien dat samen veel beter werkt dan ieder voor zich. Speciale gast deze middag is Diederik Samsom.

Wij blijven ons inzetten voor een Haarlem dat werkt. Waarin we naar elkaar omkijken en er voor elkaar zijn als dat nodig is. Dat deden we in het oude jaar en dat doen we in het nieuwe jaar. Doe je mee? Sluit je aan!