9 maart 2019

Uitreiking van de Ribbius Peletier penning aan Devika Partiman van “Stichting Stem op een Vrouw” 100 jaar actief vrouwenkiesrecht Internationale Vrouwendag

Vandaag, 8 maart, is het Internationale Vrouwendag. Deze dag wordt uitgebreid gevierd door de Rooie Vrouwen van PvdA Kennemerland, met een mooi programma van 17.00-20.30 in de Pletterij, aan de Lange Herenvest. Wees welkom!

De gelijkwaardige positie van vrouwen, 100 jaar na invoering van het actief vrouwenkiesrecht, benodigt nog altijd aandacht en actie. Gistermiddag werd in het Provinciehuis aan de Dreef in dat kader de eerste Ribbius Peletierpenning uitgereikt. Dat is een penning die 5 jaar op rij wordt uitgereikt aan een vrouw die zich verdienstelijk heeft gemaakt voor de positie van vrouwen in de Noord-Hollandse politiek.

Winnaar van de Ribbius-Peletier Penning 2019 is Devika Partiman (1988), oprichter en woordvoerder van “Stichting Stem op een Vrouw”. Deze stichting zet zich in om de politieke emancipatie en representatie van vrouwen in Nederland te verbeteren, en te ondersteunen.

Stichting Stem op een vrouw roept kiezers op om hun stem uit te brengen op een vrouw, en dan niet op de eerste vrouw op de lijst (“die redt ’t toch wel”), maar op een vrouw wat lager op de lijst, zodat er daadwerkelijk meer vrouwen worden gekozen.

Bij de laatste Tweede Kamerverkiezingen heeft deze stichting bereikt dat er 3 extra vrouwen in de Tweede Kamer werden gekozen. De voorzitter van de jury, mevr. Ankie Broekers-Knol, roemde dan ook de concrete resultaten die Devika met haar stichting weet te boeken.

Mevrouw Liesbeth Ribbius Peletier (1891-1989), was een SDAP politica, vredesactivist en voorvechter van vrouwenrechten. In haar politieke carriere was mevrouw Ribbius Peletier als eerste vrouw in Noord-Holland lid van de Provinciale Staten, en vervolgens lid van de Eerste Kamer, de Gedeputeerde Staten en de Raad van State. Later werd zij commissielid van de VN inzake de “rechtstoestand van de vrouw”.