Uitbreiding betaald parkeren

13 april 2023

Op donderdag 30 maart heeft de gemeenteraad ingestemd met de Nota uitwerking parkeerregulering. We vragen PvdA-raadslid Renée Roodhuizen er meer over.

Waar bestaat het voorstel eigenlijk uit?

Het meest kostbare en schaarste wat we in Haarlem hebben, is openbare ruimte. Het voorstel wat we hebben behandeld bestaat uit veel meer dan enkel het invoeren van betaald parkeren, het voorstel gaat over hoe we de openbare ruimte in willen richten en waar we prioriteit aan geven. Het voorstel investeert onder andere in groen in de wijken, ruimte voor fietsen, het kunnen huren van parkeerplaatsen in garages en het realiseren van 400 éxtra parkeerplaatsen in twee nieuw te bouwen garages. Waarvoor al concreet het Sonneborn terrein in de Indische Buurt in beeld is.

Waarom zijn deze maatregelen nodig?

Al deze maatregelen hebben dus als doel om de balans in de wijken te herstellen. Die balans is nu namelijk in wijken met een hoge parkeerdruk scheefgegroeid. Er staat veel auto’s in wijken, soms zelf meer auto’s dan er bewoners of parkeerplekken zijn. Dit maakt dat de openbare ruimte wordt gedomineerd door ‘blik’ en er te weinig plek is voor andere belangrijke voorzieningen zoals groen, spelen, de fiets of toegankelijkheid. Deze maatregelen zorgen dat de groei aan auto’s wordt gestopt. Door het vergunningsplafond, wat de komende jaren dienst zal doen, wordt het aantal auto’s zelfs verminderd. Voor nu krijgen alle bewoners een vergunning voor zowel hun 1e als hun 2e auto. Nieuwe bewoners krijgen sowieso een vergunning voor hun 1e auto.

Daarnaast hebben we met de enorme wooncrisis in Haarlem de ambitie om 10.000 woningen bij te bouwen. Dat is niet mogelijk zonder het gebruik van de auto af te remmen. De stad kan dat niet aan, daar is onze infrastructuur niet op gemaakt. De wooncrisis in Haarlem oplossen kan dus alleen met deze set aan maatregelen op het gebied van mobiliteit.

Werken de maatregelen wel?

Daar geloven wij in. De PvdA wil levendige en groene wijken om fijn in te wonen voor Haarlemmers. Het is nodig om de hoeveelheid auto’s op den duur in te perken. Er zijn in Haarlem +/- 70.000 auto’s en maar 60.000 parkeerplekken. Met de komst van nieuwbouw en dus meer inwoners zal deze verhouding nog schever gaan groeien. Om dit te voorkomen zijn deze maatregelen nodig. Het college verwacht 10% van de huidige auto’s te laten afnemen. We hebben veel evaluatie momenten in het beleid verwerkt zodat de gemeente vaak blijft toetsen wat de effecten van deze maatregelen zijn.

Sommige Haarlemmers noemen het een ‘melkkoe’. Is dat waar? Wat gebeurt er met de parkeerinkomsten?

De parkeerinkomsten zullen tot 2027 niet hoger zijn dan de kosten. De komende jaren zullen we in- en uitgaven duidelijker gaan kunnen ramen. Als de inkomsten wel een surplus opleveren zullen deze in de wijken geïnvesteerd worden zodat de maatregelen sneller effectief zijn en we onze doelen behalen.

Met de hoge kosten voor boodschappen en energie maken veel Haarlemmers zich zorgen over hun huishoudboekje. Is het wel sociaal genoeg?

De koopkracht van vele Haarlemmers staat helaas onder druk. We horen dagelijks schrijnende verhalen van mensen die moeilijk kunnen rondkomen. Daarom hebben wij aandacht gevraagd voor de betaalbaarheid van de voorstellen. Hier zien we dat het voorstel op een aantal punten duidelijk is gewijzigd. Zo zien we een korting van 15% voor de eerste vergunning in zone C en D en dat de tarieven de komende drie jaar zullen worden bevroren. Ook zijn er ruime regelingen voor bezoekers parkeren en mantelzorgers. Daar zijn we blij mee.

Hoe wordt er gezorgd voor alternatieven zoals het OV?

De PvdA vindt dat er tastbare alternatieven moeten zijn voor inwoners. Daarom vinden wij het goed dat er geïnvesteerd wordt in deelmobiliteit. Ook worden er de komende jaren ov-punten gecreëerd of uitgebreid in de stad wat de bereikbaarheid ten goede komt. Zoals het nieuwe ov-hub Haarlem Nieuw Zuid op de rand van de Slachthuisbuurt en de Europawijk, waar een heus nieuw busstation moet komen en we al meer dan 40 miljoen euro subsidie voor hebben gekregen. Ook wordt het stationsgebied opgeknapt en klaar gemaakt voor de toekomst.

Ik heb het college opgeroepen om de uitleg hoe deelmobiliteit werkt zo breed mogelijk en met zo veel mogelijk toegankelijke visuals, te verspreiden in de stad. Zodat niet alleen mijn generatie die gewend is aan apps en internet gebruik gaat maken van deze voorziening. Ook heb ik het college al meerdere malen gevraagd zich in de provincie en de MRA hard te maken tegen de verschraling van het OV. Ik werk zelf in Den Haag, mijn familie woont in Twente en de Achterhoek. Ik trein en bus het hele land door en dat gaat al tien jaar, sinds ik op mezelf woon, voorspoedig. Maar helaas staat deze vanzelfsprekendheid onder druk.

Hoe zit het met betaald parkeren bij scholen en andere instellingen die al lastig aan personeel komen?

Wij hebben bij de behandeling van dit stuk aandacht gevraagd voor parkeervergunningen bij scholen, (jeugd)zorginstellingen en kinderopvang. Het kan wat ons betreft niet zo zijn dat zij door dit voorstel moeilijker aan personeel kunnen komen gezien alle personeelstekorten bij deze essentiële instellingen. In het huidige voorstel was hier nog geen oplossing voor geboden. Bij de raadsvergadering hebben wij hiervoor een motie geschreven. Deze is unaniem aangenomen. Hiermee hebben we het college opgeroepen bij de uitwerking van het plan met een goede oplossing te komen waarbij de scholen en andere instellingen zijn meegenomen.

Hoe gaat het nu verder? Wat gaat er nu gebeuren?

We gaan over een tijdje de nieuwe parkeerverordening bespreken waarin de besproken set aan maatregelen is opgenomen. Zodra deze in werking is getreden wordt gereguleerd parkeren in de eerste wijken vanaf 2024 ingevoerd.