Thuis in Haarlem: PvdA bijdrage bij de Kadernota 2018

Door Ienke Verhoeff op 10 juli 2018

Thuis nu en in de toekomst
Wij gaan voor de ongedeelde stad. Het is nu tijd om aan de slag te gaan. Er ligt een prima programma, dat vraagt om actie. In visies en beleid kun je niet wonen of werken.

Zonder huis geen thuis. De nachtmerrie van de zoektocht naar een huis moet omgezet worden in de droom van jouw huis, jouw thuis. Daarom kiezen wij voor bouwen. De PvdA is dan ook blij met het op orde brengen van de instrumenten om snel te kunnen doorpakken met de plannen die er liggen en het uitwerken van de Ontwikkelingszones.
De wachtlijsten moeten sterk worden ingekort. Daarom bouwen wij bij nieuw plannen in principe 40% sociale huurwoningen en 40% in de lage middeldure huur (tot maximaal € 910) of deels betaalbare koopwoningen. Wij zijn trots op het fonds voor de ongedeelde stad, dat start met 5 miljoen.

Verhuren van je huis kan lucratief zijn. De een zijn winst, mag niet het verlies van de buren zijn. De Daarom is bij de collegeonderhandelingen afgesproken, dat handhaving ook worden ingezet voor het opsporen van illegale AirBNB-achtige praktijken en woonfraude.

Een duurzaam huis in een duurzaam ingerichte stad is noodzaak. Wij zetten vol in op de circulaire economie en benutten van duurzame energiebronnen bereikbaar voor alle Haarlemmers. Als het onderzoek naar aardwarmte in Meerwijk slaagt en er een warmtenet kan komen, dan bereiken we veel sociale huurders en bieden we woningeigenaren de kans om aan te sluiten.

Een leefbaar thuis vraagt om schone lucht. Daarom is de PvdA voor het instellen van een Milieuzone in de binnenstad en zetten we in op een Deltaplan voor de fiets.

Als huizen in je buurt worden opgesplitst kan dat overlast geven. Opspitsen moet een uitzondering zijn, alleen daar waar het kan zonder “de buren” te benadelen.
In meerdere steden in Nederland is een nog groter probleem het witwassen van geld via splitsing. Drugswinsten worden ingezet om panden op te kopen en vervolgens te splitsen voor de hoge onbelaste opbrengst. Wij vragen het college in hoeverre dit ook in Haarlem speelt.

Een huis zonder zorgen is een droom voor ieder mens. We ondersteunen dan ook de zoektocht naar mogelijkheden op ‘regelarme bijstand’ of een vorm van basisinkomen voor groepen die dat nodig hebben.
Heel trots zijn we op de middelen die bij de kadernota zijn vrijgemaakt, waardoor minimavoorzieningen stapsgewijs beschikbaar komen voor inkomens van nu 115%, via 120, naar 130% van het bijstandsniveau. De hoogte van het minimumloon.
Wij blijven waken voor de belangen van mensen in beschutwerk en de dagbesteding.
Vast werk verdiend een vast contract. Daar kan de gemeente als werkgever het voorbeeld geven.

Een thuis en voorzieningen ontwikkelen we in samenhang met elkaar. Winkels en zorg op bereikbare afstand van nieuwe woningen en goed onderwijs moet voor iedereen op elk niveau in onze stad bereikbaar zijn. Daarbij sluit het voorkomen van voortijdig schoolverlaten op aan. Het aantrekken van goed personeel voor het onderwijs, maar ook de zorg en politie, vraagt om specifiek toewijzingsbeleid. Zonder het bieden van een huis verliest de stad de concurrentieslag op de arbeidsmarkt.

De Waarderpolder als thuis voor ondernemers. Dat is zo en blijft zo voor het hele gebied ten noorden van de Oude weg. De PvdA hecht groot belang aan het onderzoek naar de mogelijkheden voor verdichting met werkfuncties in de polder. Ten zuiden van de Oude weg gaan de woningbouwprojecten door en zal de Oostpoort een nieuwe grote ontwikkelzone worden.

Toeristen voelen zich korte tijd thuis in Haarlem. Mede door het toerisme floreren culturele instellingen en is er veel werkgelegenheid in zowel de toeristische als de cultuursector.
Onderhoud van ons erfgoed, de monumenten, de cultuur en handhaving op ongewenste verhuuractiviteiten kosten veel geld. Wij vinden het dan ook redelijk dat de toeristenbelasting stijgt. Ook omdat de handhaving op ongewenste verblijfsaccommodaties wordt opgevoerd.

Je echt thuis voelen in de stad betekend voor veel mensen weten wat er speelt in de stad. HIervoor is goede onderzoeksjournalistiek onontbeerlijk. Goed luisteren naar de stad bij de voorbereiding van besluiten vindt de PvdA uiterst belangrijk. Daar mag nog wel een schepje bovenop. Het zoeken naar nieuwe vormen van “nieuwe democratie” en communicatie juichen wij toe.

Ter afronding: Er waait nu heel duidelijk een linkse wind door de stad. Dat wat nog niet is geregeld maakt dat wij actief op zoek gaan naar kansen. Wij blijven zoeken naar kansen voor verbeteringen op cultuurgebied, zoals bijvoorbeeld voor het Frans Halsmuseum en het ontwikkelen van duurzaamheidsmaatregelen, die voor iedereen haalbaar en betaalbaar zijn.

Alle 12 partijen namen samen een video op met hun reactie op de Kadernota: (PvdA fractievoorzitter Ienke Verhoeff vanaf 2.33)

Ienke Verhoeff

Wat wil je de komende periode als raadslid bereiken? Ik wil een bijdrage leveren aan uitwerking van de Ontwikkelzones, vol met woningen, waarvan veel sociale huur en voorzieningen die daar bij horen. Plannen waar wordt voorgesorteerd op klimaatmaatregelen en veel groen rond en op de woningen.  Ook werk ik graag mee aan het inpassen van

Meer over Ienke Verhoeff

Word lid van de PvdA!

Samen kunnen we onze idealen waarmaken.
Doe mee en word lid!