Door Dion Heinis op 23 november 2022

Datum: Dinsdag 6 december

Tijd: 20:00 – 21:30

Locatie: Pletterij, Lange HerenVest 122

Aanmelden: Via deze link, tickets zijn gratis

Huisvesting wordt de kern van de vernieuwde aanpak van dak- en thuisloosheid in Haarlem. Maatschappelijke opvang is niet langer het antwoord op dakloosheid. Een fijn huis voor iedereen met waar nodig de juiste zorg, ondersteuning en begeleiding is dat wel. In 2023 stelt de stad een actieplan Housing First op om een kanteling te veroorzaken. De tijd tot dan laten we niet onbenut. De PvdA en Actiepartij nodigen je uit voor een avond over hoe Housing First dé werkwijze in Haarlem kan worden. En we gaan in gesprek over op welke termijn de stad dakloosheid moet halveren en oplossen.

PROGRAMMA
Actiegroep Woonoproer opent de avond. In februari organiseerde Woonoproer een woondemonstratie in Haarlem. De actiegroep presenteerde een lijst met vijftien eisen, waarvan de eerste eis is om het bestrijden van (dreigende) dakloosheid topprioriteit te maken. Mensen die dakloos raken moeten snel weer een woning krijgen via Housing First-beleid.

Hulporganisaties RIBW K/AM en HVO Querido geven een introductie in Housing First. De hulporganisaties leggen uit wat Housing First-methodiek betekent en welke principes zij hanteren om Housing First tot een succes te maken. Een deel van de mensen die dakloos raken stromen in Haarlem gelukkig al uit via Housing First. De hulporganisaties vertellen over de praktijk in Haarlem en daarbuiten en over wat nodig is om een schaalsprong te maken.

Sprekers: Petra van Son (RIBW K/AM) en Valerie Boogaard (HVO Querido)

Woningcorporaties Ymere, Pré Wonen en Elan Wonen zijn onmisbaar bij een kanteling naar Housing First. De woningcorporaties in de regio sloten met ketenpartners een pact voor uitstroom en wijzen woningen toe aan mensen die dakloos raken. Het pact gaat nog voor een belangrijk deel uit van traditionele hulpverlening. De woningcorporaties vertellen over kansen en risico’s bij een kanteling naar Housing First.

Raadsleden van PvdA, Actiepartij en andere partijen luisteren naar wat er gezegd wordt en gaan met elkaar en de zaal in gesprek over wat er nodig is voor een ambitieus actieplan met draagvlak in de stad.

WAT IS HOUSING FIRST?
Housing First heeft zich ruimschoots bewezen in het bestrijden van dakloosheid. Het is een aanpak die schittert in eenvoud, maar waar een radicale omslag in denken aan ten grondslag ligt. Housing First breekt met de ditionele manier van hulpverlenen. Huisvesting is hierbij een mensenrecht. De Housing First-methodiek is opgebouwd uit acht principes. Naast deze spelregels is er ruimte voor out of the box ideeën. Housing First is visierijk en regelarm en daardoor succesvol in zijn eenvoud.

Dion Heinis

Waar zet jij je voor in als raadslid? Veel van waar ik me voor inzet heeft te maken met het oplossen van de wooncrisis en de klimaatcrisis. Veel mensen in mijn omgeving zijn door de torenhoge prijzen en ellenlange wachttijden Haarlem uitgeduwd. Ik wil bijdragen aan onze ambitie om tot en met 2030 (in negen

Meer over Dion Heinis