Door op 24 augustus 2013

Stadhuis moet het stadhuis blijven

Het stadhuis moet het bestuurscentrum van onze stad blijven. De PvdA ziet niets in het voorstel van onder meer Haarlem Plus en het CDA om de wethouders te huisvesten in het nieuwe stadskantoor.

Al sinds de veertiende eeuw is Haarlem vanuit het stadhuis aan de Grote Markt bestuurd. Eerst door de graven van Holland, later door het stadsbestuur van Haarlem. Dat is een belangrijk historisch gegeven, dat identiteit geeft aan onze stad. Veel Haarlemmers voelen zich met dit gebouw verbonden. Ik vind dan ook dat het stadsbestuur gewoon in het stadhuis gevestigd moet zijn, zowel burgemeester en wethouders als de gemeenteraad.

Haarlem Plus en CDA stellen dat het voor de communicatie tussen ambtenaren en wethouders beter zou zijn als zij in één gebouw gevestigd zijn. Zij doen daarbij net alsof de afstand enorm groot is. In werkelijkheid liggen de nieuwe stadskantoren echter nog geen 300 meter van het stadhuis verwijderd. Ik maak mij er geen enkele zorgen over dat ambtenaren en wethouders in staat zijn die afstand te overbruggen.

Waar ben je naar op zoek?