Door Ienke Verhoeff op 28 april 2023

Schoterkwartier een stap dichter bij afronding

Na het verdwijnen van de oude gasfabriek  en voormalig Shellterrein op het voormalige Deliterrein, zijn enige tijd geleden de eerste 34 woningen gebouwd. Nu in april heeft de Raad ingestemd met de wijziging van het bestemmingsplan zodat de tweede fase van het Schoterkwartier kan worden gebouwd.

In de bestuursperiode 2024-2018 heeft de toenmalige D66 wethouder alle sociale woningbouw (30% norm in die periode) uit het plan gepoetst. De PvdA fractie heeft toen hard geknokt om dat niet door te laten gaan. Met onze PvdA wethouder op ruimtelijke ordening en met steun van GroenLinks konden we in de volgende periode “over links” met de kleinere partijen in de raad toch sociale woningbouw in het programma op laten nemen. Nu is het resultaat vastgelegd in het bestemmingsplan. Er worden 108 woningen toegevoegd, waarvan 50 sociale huurwoningen (21 tot de lage aftoppingsgrens, 20 tot de hoge aftoppingsgrens en 9 binnen de huurliberalisatie grens en drie woningen met ‘friends concept’). Elan wonen gaat de sociale huur afnemen

De gestapelde woningen worden gebouwd langs de Spaarndamseweg inclusief een woontoren van 58 meter. Langs het Spaarne is dat een acceptabel hoogte met veel woningen.

Alle fiets en auto parkeren komt in een inpandige parkeergarage. De uitgang van deze parkeergarage komt in de Transvaalstraat. Er zijn meerdere opties overwogen, zo ook een inrit aan de Spaarndamseweg. De uitleg waarom juist in de Transvaalstraat de in en uitgang van de parkeergarage moet komen is in onze ogen goed gemotiveerd.

De uitwerking van het SPvE past naadloos. Aan de binnenkant van het terrein, komen grondgebonden woningen aan een groen ingericht plein met een speelvoorziening. In de ontwikkelzone Spaarndamseweg zijn als doelstelling circa 650 woningen gedacht. Het Schoterkwartier levert met 142 woningen (34  dure grondgebonden koopwoningen en de 108 2e fase), een belangrijke bijdrage aan het gestelde doel voor deze zone.

Uiteindelijk hebben we door onze vasthoudendheid als PvdA, toch 30% sociaal gerealiseerd, de doelstelling uit de startperiode.

Ienke Verhoeff

Wat wil je de komende periode als raadslid bereiken? Ik wil een bijdrage leveren aan uitwerking van de Ontwikkelzones, vol met woningen, waarvan veel sociale huur en voorzieningen die daar bij horen. Plannen waar wordt voorgesorteerd op klimaatmaatregelen en veel groen rond en op de woningen.  Ook werk ik graag mee aan het inpassen van

Meer over Ienke Verhoeff