19 juli 2019

Rode Lijnen in Zuid-Kennemerland, samen werken aan de sterke PvdA

Rode Lijnen: doel van het dit project is

• de herkenbaarheid van de PvdA in Zuid-Kennemerland zo optimaal mogelijk te maken.
  • bij de volgende verkiezingen resultaten te kunnen benoemen
  • (vier) kapstokhaken te formuleren op basis waarvan we politiek bedrijven
  • terugkoppelen resultaten a.d.h.v. deze vier haken o.b.v. Van Waarde (“waarom’)
  • een richtlijn voor scouting te hebben: welke mensen hebben we nodig

Op de ALV van 28 november en tijdens de bijeenkomst op 13 januari hebben we aan leden en bestuurders de volgende vragen voorgelegd:

1. Waarom ben je lid van de PvdA?
  2. Wat speelt er in onze regio, wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen?
  3. Waar zetten we op in, wat zijn de speerpunten?
  4. Wat is daar typisch PvdA aan?

De uitkomsten van deze twee bijeenkomsten zijn als volgt vertaald:

In Zuid-Kennemerland kan iedereen meedoen – voor die zekerheid knokt de PvdA. Het gaat economisch goed in Zuid-Kennemerland, dat biedt veel kansen.

Maar niet iedereen merkt dat, niet iedereen profiteert van de groei. Het maakt nog steeds uit waar je woont, wat je ouders je mee kunnen geven en welke opleiding je hebt kunnen doen voor de kansen die jij en je kinderen hebben.

De PvdA vecht voor gelijke kansen, ook als je van weinig geld rond moet komen. Koopwoningen worden steeds duurder, op een sociale huurwoning moet je veel te lang wachten. Dus gaan we de strijd aan voor meer woningen – en zetten we in op ten minste 40% woningen in de sociale huur- of koopsector.

We willen goed onderwijs ook voor kinderen uit een gezin met een laag inkomen. En goede zorg en hulp in de buurt, voor als het tegenzit.

We zijn een vooruitgangspartij: morgen wordt het beter.
Groei helpt daarbij, maar moet selectief en duurzaam zijn. Want de vrije markt levert niet vanzelf zekerheid en gelijke kansen op, de vrije markt heeft te weinig oog mens, natuur en milieu.
Wat ons betreft is de maatschappij meer dan alleen een economie.
De menselijke maat is voor ons het startpunt en het ijkpunt, in plaats van theoretische beleidskaders of een strikt efficiencydenken.

De PvdA gaat voor zichtbaar resultaat.
Liever dan van de kant te roepen hoe het moet, gaan we aan de slag om Zuid-Kennemerland elke dag een beetje mooier te maken. Dat doen we als het kan in een coalitie en daardoor vaak met kleinere stappen dan als we het alleen konden bepalen. Maar die kleine concrete stappen bieden elke dag wel meer zekerheid en kansen voor de mensen in Zuid-Kennemerland.

Resultaten boeken, dat doen we samen: met inwoners, organisaties, ondernemers. Samen zijn we zoveel sterker dan ieder voor zich!  Dus zoeken we actief samenwerking met iedereen die ook wil werken aan een beter en socialer Zuid-Kennemerland. We werken aan een agenda van onderop, voor meer zekerheid en kansen in onze regio. De signalen: wat er leeft in de stad, waar mensen tegenaan lopen, waar mensen mee de slag willen, dat brengen wij actief het stadhuis in. Want dat zijn de issues waarmee de gemeente aan de slag moet.

Dit leidt tot deze vier (kapstok) thema’s voor de PvdA Zuid-Kennemerland:

1. Gelijke kansen voor iedereen
  2. Vooruitgang
  3. Menselijke maat
  4. Samen werken aan zichtbaar resultaat

Onze wethouders en raadsleden zijn aanspreekbaar en benaderbaar.
Ze zetten concreet in op zichtbare en benoembare resultaten van de verkiezingsprogramma’s (al dan niet in coalitieverband). Bijvoorbeeld door:

Ad 1) uitbreiding van de regelingen binnen armoedebeleid, meer sociale huurwoningen (betaalbare woonruimte) en werken aan werk voor iedereen.

Ad 2) Concreet vormgeven aan vernieuwing en vooruitgang. Werken aan een duurzaam Zuid-Kennemerland, versterken van de economische ontwikkeling, energietransitie met een eerlijke verdeling van de kosten, innovatie, wonen/werken/voorzieningen en verbetering van de bereikbaarheid

Zodat ook onze kinderen en kleinkinderen een goede toekomst hebben.

Ad 3) niet alleen denken in of uitgaan van budgetten, maar aansluiten op vragen en mogelijkheden van mensen om wie het gaat

Ad 4) in nauw contact met de bewoners en lokale organisaties en in een goede samenwerking tussen de vier gemeenten komen tot zichtbare resultaten voor bewoners en lokale organisaties.

Vervolg Op de ALV in maart hebben de fracties teruggekoppeld op bovenstaande vier punten.

De PvdA-fractie Haarlem heeft op de fractiedag in januari 2019 een training gehad over het Van Waarde-project, waarin de “waarom” vraag centraal stond.
Dit najaar organiseren we een vervolgbijeenkomst met alle wethouders en raadsleden, waarin de vier kapstokken in combinatie met de “waarom-vraag” centraal staan

Met de leden (werkgroepen, thema-avond, ALV) blijven we in gesprek over de vraag ‘waar zijn we ook alweer van en wat zien we daarvan in onze gemeenten en afdeling’.