Door Ienke Verhoeff op 7 juni 2021

Regionale Energie Strategie 1.0 in de startblokken.

Als fractie zijn wij blij dat ons college, in goede regionale samenwerking, de eerste belangrijke stappen heeft gezet in het kader van de besluitvorming op de Regionale Energie Strategie 1.0.

Erg mooi in de strategie, is de nadruk op het zo snel mogelijk uitrollen van het plan ‘zon op dak’. Wat ons betreft geldt dat niet alleen voor de daken van woningen, maar ook voor bedrijfsdaken in de Waarderpolder. Wij willen dat ondernemers die welwillend zijn, zo goed mogelijk op weg worden geholpen. Bijvoorbeeld met de procedures, het verwijzen naar subsidieopties en met informatie over bouwtechnische zaken (bijvoorbeeld draagkracht van het dak van het bedrijf). Wethouder Berkhout stelt dat dit ook zal gebeuren.

Is het voorgelegde stuk het door ons gedroomde stuk? Nou, nee.

Als fractie zijn we beduusd voor de gekozen aanpak, die nogal afhankelijk van initiatiefnemers wordt gepresenteerd. De PvdA verwacht dat het college stevig de regie pakt. Het collegeprogramma heet “Duurzaam doen” en niet “Duurzaam wachten op initiatieven”. Daarom hebben we gevraagd om coördinatie en ondersteuning van initiatiefnemers, zodat er vaart wordt gemaakt. We verwachten dat, door het slim aan elkaar koppelen van initiatieven in de Waarderpolder, het Schoteroog en de Veerpolder, de uitkomst groter zal zijn dan dat elk deel apart binnen de eigen grenzen wordt ontwikkeld.

Het college start met de focus op Schoteroog als energielandschap. Ook wij vinden dat daar ruimte is, en moet zijn, voor veel zonnepanelen. De energietransitie vergt ruimte en daar zal op meerdere plaatsen in de stad plek voor moeten worden gevonden. Als niemand zonnepanelen in de eigen omgeving wil, dan komen we er niet.

Op Schoteroog vinden wij dat er een goede synergie moet worden gevonden tussen de ruimte voor zonnepanelen en één of meerdere windmolens.

Bij de uitwerking vragen wij om meer dan nu geschetst. We willen aandacht voor de recreatiefunctie van dit vrij nieuwe park op de heuvels, voor de beeld- en landschappelijke kwaliteit voor gebruikers en voor de zichtlijnen en vanaf de Hekslootpolder en de noordelijke kant van de Indische Buurt.

Dit alles zou kunnen worden bereikt wanneer de initiatiefnemer de wandel- en ruiterpaden groen omzoomd laat, en ter compensatie bijvoorbeeld zonnepanelen plaatst op het naastgelegen parkeerterrein in samenwerking met de eigenaar van die grond. Of dat er in samenwerking met het Hoogheemraadschap panelen worden geplaatste bij de naastgelegen rioolwaterzuivering.

De PvdA heeft een motie van de ChristenUnie gesteund om, daar waar mogelijk, te stimuleren dat er zonnepanelen worden geplaatst die niet alleen elektriciteit, maar ook warmte leveren (zogenoemde PVT-panelen).

En als er windmolens komen? Dan zodanig dat er geen onnodige overlast optreedt voor bewoners. Dat houdt dus in dat ze minimaal 350 meter of meer van woningen komen te staan. Hiervoor is het nodig dat de minister tot een zinnig besluit wordt bewogen. Immers, een windmolen lager dan de KPN-toren van de Waarderpolder kan toch voor Schiphol geen extra beperking zijn. Op papier is dat nu nog wel zo. Met die houding komt de energietransitie niet snel op gang.

Ienke Verhoeff

Wat wil je de komende periode als raadslid bereiken? Ik wil een bijdrage leveren aan uitwerking van de Ontwikkelzones, vol met woningen, waarvan veel sociale huur en voorzieningen die daar bij horen. Plannen waar wordt voorgesorteerd op klimaatmaatregelen en veel groen rond en op de woningen.  Ook werk ik graag mee aan het inpassen van

Meer over Ienke Verhoeff