Door op 20 mei 2013

Raad laat burgerinitiatief glasvezel vallen

Een wel heel bijzondere draai van VVD en D66 donderdag 16 mei in de gemeenteraad. Eind 2011 omarmden deze twee fracties nog als eerste het burgerinitiatief om de aanleg van glasvezel in Haarlem te bevorderen, maar nu stemmen zij tegen het voorstel van PvdA-wethouder Jan Nieuwenburg dat dit burgerinitiatief moest uitvoeren. Hiermee is er voorlopig geen meerderheid meer in de raad.

In november 2011 dienden een aantal Haarlemmers een burgerinitiatief in voor glasvezel in Haarlem. D66 diende op basis hiervan met steun van o.a. de PvdA een motie in, die het college vroeg met een concreet voorstel te komen. Het college heeft dit uitgewerkt en stelt nu voor Breedband in Bedrijf (BiB) een marktverkenning te laten doen, inclusief een formele Europese selectie om juridische problemen met staatssteun te voorkomen. Zij zouden zo een marktpartij selecteren die aan de slag wil met glasvezel in Haarlem. Dit zou bijvoorbeeld Reggefiber kunnen zijn, die in het burgerinitiatief wordt genoemd, maar uiteraard kan er ook een ander bedrijf als beste uit de bus komen. Breedband in Bedrijf werkt op basis van no cure no pay; enkel wanneer zij slagen kost het de gemeente 40.000 euro.

VVD en D66 stuurden in november 2011 elk een persbericht uit, waarin zij enthousiast het burgerinitiatief omarmden. Nu blijkt dat zij de burgers een loer hebben gedraaid, nu het er werkelijk op aan komt laten ze het burgerinitiatief keihard vallen. Heel erg jammer. Zij mogen dat de kiezers gaan uitleggen in maart volgend jaar. De PvdA is en blijft voorstander van de aanleg van glasvezel in Haarlem. Hopelijk krijgen wij daar na de verkiezingen van maart een nieuwe kans toe.