Door op 3 oktober 2016

Popcentrum Slachthuis opent deuren

Haarlem is een echte popstad. De PvdA wil dat verder versterken. Dat is niet alleen goed voor popmuzikanten en hun publiek, maar ook voor onze werkgelegenheid en de lokale economie. Ik ben daarom heel blij dat vandaag popcentrum ‘Slachthuis’ is geopend, een belangrijke impuls voor Haarlem als popstad en voor de Slachthuisbuurt.

Afgelopen jaren zijn steeds meer Haarlemse popartiesten landelijk doorgebroken. Denk bijvoorbeeld aan Chef’Special, Sue the Night of Niels Geusebroek. Dat is iets waar we als Haarlemmers best trots op mogen zijn. Het is niet alleen goed voor het culturele klimaat in Haarlem, het is ook belangrijk voor onze economie en de werkgelegenheid. Rond deze succesvolle artiesten zijn er immers tal van bedrijfjes actief, van impressario’s tot decorbouwers en van makers van lichtshows tot ontwikkelaars van apps. Bedrijven waar steeds meer Haarlemmers een baan vinden.

Als we willen dat Haarlem komende jaren verder uitgroeit tot dé popstad van Nederland, moeten ook beginnende bandjes en artiesten kansen krijgen. Afgelopen jaren was er groot gebrek aan oefenruimtes. Ook zocht de popschool van muziekcentrum Hart naar een nieuw onderkomen na het verlaten van de Egelantier. Samen met onder meer poppodium Patronaat, muziekcentrum Hart en collega’s van GroenLinks en Actiepartij heeft de PvdA zich daarom afgelopen jaren hard gemaakt voor een nieuw popcentrum, een creatieve broedplaats waar popschool en oefenruimtes onderdak zouden vinden. Zelf heb ik vorige raadsperiode dit idee gelanceerd in de gemeenteraad en ons voormalig schaduwraadslid Sidney Visser heeft er afgelopen paar jaar samen met o.a. GroenLinks en Actiepartij voor gezorgd dat het ook echt van de grond kwam.

En nu is het dan zover. In het voormalige slachthuis in de Slachthuisbuurt is het nieuwe popcentrum van Hart en Patronaat geopend. Een belangrijke impuls voor Haarlem als popstad. En een impuls voor de Slachthuisbuurt, waar na jaren leegstand het slachthuis weer een mooie invulling krijgt. Het Slachthuis biedt lesruimtes voor de popschool en oefenruimtes voor beginnend talent en voor grotere gezelschappen en bands. Ook is er plek voor twee ateliers voor beeldhouwen en edelsmeden. Het popcentrum zal daarnaast onderdak bieden voor evenementen, workshops en lezingen, om zo uit te groeien tot een echte broedplaats voor de Haarlemse popmuziek.

Waar ben je naar op zoek?