Door op 2 maart 2014

Petitie tegen schrappen intercity’s Haarlem

De NS gaat snijden in treinen die Haarlem aandoen. Als je dagelijks in een overvolle trein zit, schrik je van zo’n bericht. Dit kan niet. We staan elke dag al als haringen in een ton. Soms is de trein zelfs te vol en kun je niet eens mee.

Daarom starten we vanmiddag, samen met reizigersvereniging Rover, een actie om hiertegen te protesteren.

Vanmiddag om 16.30 delen we dropharingen uit op het station in Haarlem. We vragen de reizigers een petitie te tekenen om de NS te weerhouden van deze bezuinigingsmaatregel. Hierbij zal ook Tweede Kamerlid Duco Hoogland aanwezig zijn. Hij is woordvoerder Openbaar Vervoer voor de PvdA.

De NS wil bezuinigen ten koste van de reiziger. Ze wil de intercity tussen Alkmaar en Haarlem degraderen tot stoptrein en de stoptrein Uitgeest-Haarlem-Amsterdam alleen nog in de spits laten rijden. Na 44 jaar zou een snelle verbinding tussen de drie grote Noord-Hollandse steden worden opgeheven. Dat is slecht voor de economie en de bereikbaarheid. Ik wil er op wijzen dat het aantal reizigers juist jaarlijks groeit. Rover en de PvdA Haarlem willen liever meer en langere doorgaande treinen.

De handtekeningen op de petitie zal Rover met de PvdA aanbieden aan de Tweede Kamer en gebruiken in het landelijke dienstregeling overleg.

De petitie is te vinden op http://www.rover.nl/petitie

Waar ben je naar op zoek?