Door op 12 juni 2013

Participatieraad

Haarlem heeft sinds donderdag 6 juni 2013 een participatieraad. Deze Participatieraad gaat zowel het college als de gemeenteraad adviseren over zaken die met name te maken hebben met drie domeinen. Het eerste domein is zorg, wonen en welzijn. Het tweede is werk en inkomen en het derde is diversiteit en de multiculturele samenleving.

De adviezen die de Participatieraad zal uitbrengen hebben tot doel het bevorderen van zelfredzaamheid en participatie, het verbeteren van de kwaliteit van het gemeentelijk beleid op de drie domeinen en de bevordering van diversiteit.

De Participatieraad komt voort uit het samenvoegen van de drie adviesraden die er al in Haarlem waren. Door de drie adviesraden samen te voegen hopen we dat er een integrale kijk op de drie domeinen komt. Ook gezien de grote veranderingen die er momenteel in het sociale domein plaats vinden, waaronder de drie decentralisaties, is een integrale kijk geen overbodige luxe.

Tijdens de raadsvergadering werd door het CDA een amendement ingediend dat ervoor zorgt dat de Participatieraad zowel het college als de gemeenteraad adviseert. De PvdA had zelf een ander, minder vergaand amendement voorbereid dat vroeg om onbeperkte toegang van de gemeenteraad tot de Participatieraad zonder tussenkomst van het College. Dit amendement gaf aan de Participatieraad de ruimte om in vertrouwen met het college te kunnen overleggen als ze daaraan behoefte zou hebben. Omdat het verdergaande amendement van het CDA werd aangenomen hebben we de onze niet ingediend. De PvdA heeft als enige fractie het amendement van het CDA niet gesteund.

Op dit moment is de gemeente op zoek naar leden en een voorzitter voor de Participatieraad. Iedereen die hier interesse voor heeft moet zijn sollicitatiebrief voor 20 juni sturen naar:

Sollicitatiecommissie participatieraad
t.a.v. S. Augustin
2003 PB Haarlem
Of per mail naar: [email protected]

Kijk voor meer info op http://www.haarlem.nl/fileadmin/A-Z/2013/participatieraad_vacaturetekst_juni2013.pdf

We wensen de nieuwe Participatieraad veel succes en hopen op veel gevraagde en vooral ongevraagde adviezen!