Door Remy Wilshaus op 20 september 2015

In gesprek over Haarlems onderwijs

Op zondagmiddag 6 september hebben we het nieuwe politieke seizoen geopend met een gesprek over onderwijs in Haarlem. Leerlingen, ouders, leraren, schoolleiders, gemeenteraadsleden en andere geïnteresseerden gingen onder leiding van Marceline Schopman met elkaar in gesprek. Isaac Bullock zorgde voor prachtige live-muziek. Een verslag.

Raadslid Martien Brander is voor de PvdA woordvoerder onderwijs en bij de start van de bijeenkomst vertelt hij waarover de laatste maanden in de gemeenteraad is gesproken en besloten. “Onderwijs zorgt ervoor dat kinderen hun talenten kunnen ontdekken, dat zij een vak kunnen leren en uitzicht krijgen op goed werk.” Hij vertelde over het belang van voor- en vroegschoolse educatie zodat kinderen zonder achterstanden aan de basisschool beginnen. Martien: “De PvdA-fractie heeft zich er bijvoorbeeld voor ingezet dat aan basisschool Al Ikhlaas een voorschool wordt verbonden.” Daarnaast is er in de gemeenteraad gesproken over het bestrijden van schooluitval door ervoor te zorgen dat kinderen op hun plek zitten, dat zij zich veilig en op hun gemak voelen en de school voor hen een tweede thuis is. Ook vertelt Martien dat er voor de zomer is besloten om 10 miljoen euro extra te investeren in de huisvesting van de Haarlemse scholen. De PvdA-fractie heeft zich daarbij speciaal ingezet voor het onderhoud aan het gebouw van basisschool Piramide Boerhaave. Tot slot besteedt Martien in zijn inleiding aandacht aan het beter benutten van schoolgebouwen: “Schoolgebouwen kunnen na schooltijd beter worden gebruikt, bijvoorbeeld door organisaties in de wijk en bewonersinitiatieven.”

Isaac Bullock zorgt deze middag voor de live muziek. Hij heeft eerder opgetreden op bijvoorbeeld Bevrijdingspop, Haarlem Jazz and more en de North Sea Jazzclub in Amsterdam. Het eerste nummer dat hij speelt heeft hij geschreven in de periode dat de eerste beelden te zien waren van vluchtelingen die Europa per boot probeerden te bereiken. Hij stelt de vraag wie er het recht heeft om te bepalen dat er mensen zijn die wel welkom zijn in Europa, en mensen die niet welkom zijn. Deze middag worden drie verschillende onderwerpen besproken en Isaac speelt tussendoor steeds een van zijn nummers.

Overgang van de basisschool naar het voortgezet onderwijs
Voor het schooljaar 2015-2016 is er een nieuwe manier van loting ingevoerd voor inschrijving op het voortgezet onderwijs. Het idee daarachter was dat ervoor wordt gezorgd dat leerlingen in één keer weten bij welke school voor voortgezet onderwijs zij zijn geplaatst. Dat was mogelijk doordat aan leerlingen werd gevraagd om een voorkeur aan te geven voor vijf scholen. In vergelijking met voorgaande schooljaren was dit een grote verbetering. De schoolbesturen zelf hebben afspraken gemaakt over deze nieuwe werkwijze. Voor sommige leerlingen blijkt het moeilijk om vijf scholen te kiezen. Vanuit de zaal werd aandacht gevraagd voor de stem van het kind: “Alles wordt keurig wetenschappelijk onderbouwd en geregeld, maar is er bijvoorbeeld geluisterd naar kinderen die samen met vrienden naar een nieuwe school willen gaan?” Het is een interessant en belangrijk punt. Laten we niet alleen maar óver kinderen praten, maar ook vooral mét kinderen, het is immers hún onderwijs. Adriaan Helmig is ook aanwezig. Hij heeft als notaris toezicht gehouden op de loting. Hij geeft aan dat we, als de schoolbesturen nog beter samenwerken, er misschien nog meer klassen kunnen worden gerealiseerd. Een interessant idee.

Overgang van speciaal naar passend onderwijs
Frank Voskuilen is één van de gasten. Hij is directeur van Mytylschool De Regenboog en de Albert Schweitzerschool. De scholen zijn in één gebouw gevestigd en de scholen zullen per 1 augustus 2016 fuseren tot één school voor speciaal onderwijs aan kinderen die langdurig ziek zijn, kinderen met lichamelijke handicap en kinderen met een meervoudige handicap. De financiering van het passend onderwijs is volgens Voskuilen goed. Er zijn wel zorgen over de manier waarop we het passend onderwijs samen aan het inrichten zijn. Het samenwerkingsverband in Haarlem functioneert goed, maar in de regio is er bijvoorbeeld ook een samenwerkingsverband waar het onderwijs aan kinderen tussen de 16 en 20 jaar wordt stopgezet, terwijl het samenwerkingsverband hiervoor wel geld heeft gekregen. Het is belangrijk dat de gemeenten ‘wakker blijven’. Vanuit de zaal wordt aandacht gevraagd voor de wijze waarop leerkrachten zijn voorbereid op de invoering van passend onderwijs. Hoe kun je dat eigenlijk ondervangen? Zeker nu ‘het rugzakje’, de leerlinggebonden financiering, is afgeschaft.

Binnen het passend onderwijs zijn de scholen aan zet. Zij krijgen het geld waarvoor zij expertise kunnen inhuren die nodig is voor het onderwijs aan hun kinderen. Voskuilen vertelt over zijn initiatief om leerkrachten uit het regulier onderwijs uit te nodigen om op woensdagmiddagen naar zijn school te komen zodat deze leerkrachten zichzelf kunnen professionaliseren. In de zaal is een moeder aanwezig van wie de zoon al maanden thuis zit. Zij vertelt haar verhaal. Al maanden probeert zij een passende school voor haar zoon te vinden maar dat verloopt moeizaam, bijvoorbeeld als het gaat om het regelen van het vervoer naar de school. Eén van de grootste zorgen daarbij is dat er ook ouders zijn die hun weg niet kunnen vinden in alle regelgeving “Ik ben mondig, maar niet iedereen is dat”. Het moet niet zo zijn dat ouders moeten knokken om hun kind op de juiste plek te krijgen, zij hebben daar simpelweg recht op.

Overgang van het beroepsonderwijs naar de arbeidsmarkt
Lucas Land is een andere gast. Hij is werkzaam bij het Haarlemse Nova college en houdt zich bezig met de instroom van leerlingen in het middelbaar beroepsonderwijs. Het Nova-college richt zich met haar voorlichting al op leerlingen van veertien jaar, om ze een goede keuze te laten maken. Er zijn vijf ROC’s in de buurt dus is er echt wel wat te kiezen voor leerlingen. Elk jaar wordt het ‘choice-evenement’ georganiseerd in januari. Leerlingen volgen dan in twee uur verschillende workshops waardoor zij kennismaken met allerlei verschillende opleidingen. Na dit evenement maken de leerlingen vervolgens echt kennis met het onderwijs van de opleiding van hun keuze door een keer mee te lopen. Lucas vertelt over de inzet van het Nova-college om leerlingen een passende studie te kiezen door ervoor te zorgen dat het beeld dat zij hebben van de studie overeenkomt met hoe de studie in werkelijkheid is. Ook is er vanuit het ROC nauw contact met het regionale bedrijfsleven zodat ervoor wordt gezorgd dat bestaande opleidingen goed aansluiten op de behoeften van de arbeidsmarkt en waar nodig nieuwe opleidingen kunnen ontwikkeld.

Aan het einde van de middag is weer het woord Martien als onderwijs woordvoerder van de lokale PvdA-fractie. Aan hem de vraag wat deze middag oplevert voor zijn werk in de Haarlemse gemeenteraad. Zijn lijstje is lang, maar de drie belangrijkste onderwerpen zetten we hieronder op een rij.

  • Betrek leerlingen bij de evaluatie van de loting.
  • Luister naar de ouders van leerlingen die zorg nodig hebben: zij weten wat nodig is. En álle kinderen horen naar school te kunnen.
  • Besteed nog veel meer aandacht aan opleidings- en beroepskeuze. Goed op je plek zitten is zó belangrijk! Het voorkomt schooluitval.

Als er iets aan ontbreekt, of als er iets is wat Martien zeker nog moet weten, neem dan contact met hem op!