Door op 23 april 2013

Op weg naar een nieuw verkiezingsprogramma

Het bruist onder de PvdA-leden nu de gemeenteraadsverkiezingen over een klein jaar weer worden gehouden. Tientallen leden schrijven mee aan het PvdA-verkiezingsprogramma. De vele expertise in onze partij wordt ingezet om de PvdA ook voor de komende verkiezingen met een goed inhoudelijk en sociaal programma naar voren te laten komen. Dit was dan ook de week waarop ik als fractievoorzitter samen met onze fractieleden veel overleg voerde met de verschillende werkgroepen over het nieuwe PvdA programma.

Een experiment dat veel energie en nieuwe inzichten geeft. Overigens bevragen we niet alleen de PvdA-leden, ook de ervaringen en reacties vanuit organisaties en burgers in onze stad worden actief opgehaald. Door canvasacties en een bijeenkomst in juni waarin we tijdens een ideeënfabriek , op verschillende thema’s mensen uit de stad uitnodigen.

Hoe anders liep het deze week af met dat andere experiment: het schrijven van een koningslied door duizenden Nederlanders als een soort crowdtexting. Paul Schnabel, oud-directeur van het Sociaal Cultureel Planbureau, is betrokken bij het boek “Dromen voor de koning”. Die gezamenlijke aanpak kan volgens hem wel werken voor een tekstbundel met mooie wensen, maar niet voor een lied, zo vertelde hij verslaggever Gerri Eikhof vanavond tijdens het NOS journaal.

Wij schrijven als PvdA geen lied, maar zullen straks wel een goed verhaal maken, waarin we dromen voor de stad Haarlem neerleggen. Echter wat ons betreft realistische dromen, niet zoals het lied “de meeste dromen zijn bedrog’ (overigens niet door Marco Borsato’s huiscomponist Ewbank geschreven) suggereert. Een programma met een herkenbaar refrein vanuit de basis van onze idealen: hoe we Haarlem sociaal kunnen houden, hoe we kwetsbaren in onze stad kunnen helpen minder kwetsbaar te worden en hoe we mensen een goede wijk, buurt en werk te kunnen laten geven. Op welke (nieuwe) manieren, moet blijken de komende maanden, een experiment waar ik veel vertrouwen in heb!

Waar ben je naar op zoek?