Onomstreden stadsdichter

26 september 2020

Gemeente Haarlem moet opnieuw op zoek naar een stadsdichter, een onomstreden dichter, een onomstreden opvolg(st)er voor Willemien Spook.

Ons College benoemde twee dagen geleden (rap)dichter Daryl Danchelo Osenga (“Insayno”) tot de nieuwe stadsdichter van Haarlem, op voordracht van de “Benoemingscommissie Stadsdichter”.

Een dichter die o.a. werd gekozen vanuit de hoop dat hij een verbindende rol in onze stad zou kunnen spelen tussen groepen die nu (te) weinig met elkaar in aanraking komen.

Voorafgaand aan de benoeming, nam het College kennis van een absoluut onaanvaardbare (rap)tekst van Osenga uit 2012. Het College sprak de dichter daarop aan, en Osenga heeft daarop publiekelijk zijn excuses gemaakt, en publiekelijk afstand genomen van de tekst. Na enige opvolgende gesprekken met Osenga, heeft het College besloten de dichter een tweede kans te gunnen.

Helaas zijn echter zowel het College als de gemeenteraad, daags na de benoeming van Osenga (veel) meer, en recentere, uitlatingen van de stadsdichter onder ogen gekomen, waar het stadsbestuur zich op geen enkele wijze mee kan associëren.

Het College heeft daarom eerder op deze avond afscheid genomen van Osenga als stadsdichter.

PvdA Haarlem schaart zich achter het statement daarover van ons College.

Wij willen daaraan toevoegen dat wij de gang van zaken diep betreuren:

Zeer grievende en absoluut ontoelaatbare teksten kwamen in de media, en waar hoop op verbinding ten grondslag lag aan de voor Osenga gemaakte keuze, troffen juist onrust en diepe verdeeldheid de stad.

PvdA Haarlem staat voor een geweldloze, inclusieve stad.

We hopen dat het College over enige tijd een volgende stadsdichter zal kunnen benoemen die Haarlem met zijn/haar gedichten verdieping of vreugde, en in elk geval saamhorigheid, zal brengen.

Fractie PvdA Haarlem