23 mei 2018

Onderhandelaarsakkoord GroenLinks, PvdA, D66 en CDA

Vandaag is het onderhandelaarsakkoord van GroenLinks, PvdA, D66 en CDA gepubliceerd. Onze fractie heeft ingestemd met het akkoord. Wij zijn trots op het resultaat en hebben vertrouwen in de samenwerking. Het akkoord wordt nu voorgelegd aan de leden met als vraag of zij kunnen instemmen met deelname van de PvdA aan deze coalitie op basis van het voorliggende akkoord. Eerder hebben de leden al ingestemd met de voordracht van Floor Roduner als kandidaat-wethouder. De leden ontvangen een uitnodiging voor de ledenvergadering die plaatsvindt op woensdagavond 30 mei.

Lijsttrekker, fractievoorzitter en kandidaat-wethouder Floor Roduner geeft een toelichting op het bereikte akkoord:

Beste partijgenoot,

Met veel blijdschap en trots presenteer ik u namens de fractie het onderhandelaarsakkoord voor de nieuwe coalitie die wij samen met GroenLinks, D66 en het CDA willen vormen. Sinds de mooie verkiezingsavond twee maanden geleden hebben wij intensief gesproken met deze partijen. Eerst in verkennende fase en vervolgens in onderhandelende fase. Het resultaat hiervan zullen wij u op de extra ledenvergadering van 30 mei voorleggen. Wij vragen in deze ledenvergadering uw goedkeuring aan deze beoogde coalitie deel te nemen.

Met dit akkoord denken wij de zekerheid te hebben dat Haarlem nog socialer wordt. Zo verhogen we het aantal sociale huurwoningen in onze bouwambitie en willen we meer woningen bouwen. We gaan verder met de verbetering en transformatie van de zorg, bestrijden armoede verder door de minimaregelingen uit te breiden en blijven we werken aan werk voor Haarlemmers die nog niet aan het werk zijn. Omdat Haarlem gaat groeien investeren we fors in extra voorzieningen zoals scholen, sportaccommodaties en fietsparkeerplekken. Onze duurzaamheidambities geven we solidair vorm door te werken aan een warmtenet in Meerwijk.

Het akkoord geeft de richting aan voor de komende jaren en die richting is wat ons betreft linksaf. Dat betekent niet dat daarmee het werk voor de fractie af is. Op veel zaken zijn (nog) geen afspraken gemaakt en ligt er een opdracht voor de fractie en onze wethouder om te blijven werken aan het realiseren van ons verkiezingsprogramma. Met dit akkoord, een sterke wethoudersportefeuille en onze positie als tweede partij in de raad denken wij een goede basis te hebben om dat te doen.

In het verleden was het vaak gebruik dat het concept akkoord pas op de ledenvergadering vertrouwelijk aan de leden werd gepresenteerd. Wij hebben er deze keer voor gekozen om het akkoord als onderhandelaarsakkoord vooraf openbaar te maken. Dat geeft u de kans het alvast goed te kunnen lezen en het doet recht aan de open en transparante manier waarop wij geprobeerd hebben tot dit akkoord te komen. We hebben onderhandeld op veel verschillende plekken in Haarlem en in de onderhandelingen is naast onze verkiezingsprogramma´s ook veel input van ander betrokken Haarlemmers meegenomen in de discussies. Alsnog zal ik u op de ALV uitgebreid informeren over de inhoudelijke resultaten en is er vanzelfsprekend ruimte voor vragen en discussie.

Met hartelijke groeten,

Floor Roduner