23 februari 2021

Nachtopvang hoeft niet dubbel te cashen

‘Nachtopvang hoeft niet dubbel te cashen’. Dat is de titel van het amendement dat de PvdA-fractie samen met de Actiepartij, SP en Jouw Haarlem indiende in de Raadsvergadering van 18 februari 2021. Het werd aangenomen met 21 vóór en 18 tegen. Wat opviel was dat de hele oppositie het steunde maar onze coalitiepartners (GL, D66 en CDA) niet. Met dit amendement is bereikt dat dak- en thuislozen die een weekreservering hebben in de nachtopvang en die één of meerdere nachten niet op komen dagen, alleen moeten betalen wanneer hun gereserveerde bed onbeslapen blijft, hetgeen zelden voorkomt!

GL-wethouder Meijs gaf aan dat de door het College voorgestelde maatregel om hen in dat geval wel te laten betalen, voortkwam uit de wens gedragsverandering uit te lokken. In deze context een begrip dat wel heel ver afstaat van de werkelijkheid van de dagelijkse strijd van een dak- en thuisloze om het bestaan in de marge van onze burgerlijke samenleving.

Aanvullend op ons amendement was een amendement van de CU, SP en Jouw Haarlem om zeker te stellen dat bij tijdige afmelding in ieder geval niet betaald behoeft te worden. Met onze steun is ook dit aangenomen.

Deze discussie was onderdeel van de discussie over de noodzakelijke aanpassing van de Wmo-verordening en het desbetreffende Uitvoeringsbesluit als gevolg van de bij de begrotingbehandeling genomen (soms pijnlijke maar noodzakelijke) besluiten. Bij de begrotingsbehandeling had de PvdA-fractie een motie aangehouden die erop gericht was om bij verdere introductie van eigen bijdragen in de Wmo huishoudens met een laag inkomen (Haarlempas) te ontzien. Het College heeft bevestigd dat eigen bijdragen die mensen nu in vier gevallen moeten gaan betalen voor die groep voor 95% via de bijzondere bijstand gecompenseerd kunnen worden. Op onze vraag over die mogelijkheid actief te communiceren is positief gereageerd.