Door op 5 februari 2015

Meer ruimte voor bewonersinitiatieven

Meer ruimte voor ideeën en initiatieven van bewoners. Dat klinkt mooi, maar hoe doe je dat eigenlijk? De PvdA heeft samen met GroenLinks en D66 een aantal voorstellen op de agenda van de gemeenteraad gezet.

Ten eerste willen we dat Haarlem de buurtrechten invoert. Bewoners krijgen daarbij de mogelijkheid om de gemeente uit te dagen met een tegenvoorstel vanuit de buurt om een openbare dienst uit te gaan voeren of bijv een leegstaand pand te exploiteren. Ook krijgen bewoners het recht om een buurtplan te maken dat de gemeente meeneemt in de ontwikkeling van het gebied.

Maar ook moet het makkelijker worden om dat stukje groen in je straat te ‘adopteren’. Bewoners krijgen dan de mogelijkheid om samen naar eigen inzicht een stukje groen in te richten en bij te houden. Bewoners willen dit nu vaak wel, maar dat wordt ze nog niet echt makkelijk gemaakt door de gemeente.

Met een buurtbegroting kan iedere bewoner zien wat er in zijn buurt wordt uitgegeven aan bijvoorbeeld het schoonhouden van de straat of het onderhoud van basisscholen. Ook zijn bepaalde  basisgegevens beschikbaar op buurtniveau. De buurtbegroting is een belangrijk instrument voorbewoners om tegenvoorstellen te doen aan de gemeente, om de gemeente uit te dagen.

Kortom: wij willen al die bewoners met goede ideeën en acties koesteren. Samen maken we van Haarlem een nog leukere en mooiere stad. Deze voorstellen zijn een eerste aanzet. Wij hopen op een goede discussie met inbreng van alle politieke partijen zodat we nieuwe verbindingen kunnen leggen met en tussen de bewoners van Haarlem!

Je kunt de complete discussienota lezen op de website van de gemeente.

Na de discussie in de raadscommissie volgt meer informatie op onze website.