Door op 24 juni 2013

Jan Reehorst 65 jaar trouw aan de PvdA

Oud-burgemeester Jan Reehorst is 65 jaar lid van de PvdA. Uit mijn handen ontving hij daarom de Willem Dreespenning, de onderscheiding van de PvdA voor leden die meer dan 65 jaar lid zijn van de partij.

Op 22 juni, zaterdagochtend, was het dan eindelijk zover. Aan mij de eer om oud Burgemeester van Haarlem, Velsen, 2e kamerlid en gemeenteraadslid Rotterdam te bedanken voor zijn trouw aan onze partij.  Ik mocht hem een medaille geven met vadertje Drees en een brief van onze huidige landelijke voorzitter, Hans Spekman.

Jan Reehorst, wat een bijzondere positieve man.  Ik heb ruim anderhalf uur aan zijn lippen gehangen en geschiedenis les gehad. Nu nog steeds aan de studie,  veel studieboeken, en geen computer in zijn eenvoudige werkkamer. Daar doet hij niet aan. Geen exorbitante snuisterijen, geen onzin prullaria. Een eenvoudige senioren flat en een vakantiehuisje in de buurt van Rotterdam, waar hij een nauwe band mee heeft.

Wat nou pluche? Jan heeft keihard gewerkt voor een mooi solidair Nederland, een mooie stad Haarlem. Hij heeft de opbouw van Rotterdam helpen realiseren vanuit de gemeenteraad. De tweede kamer was zijn bijbaantje. De stad, lokale politiek, daar bereik je mensen mee. De tweede kamer vond hij maar lastig, afstand van de burgers te groot. Nee de stad, daar gebeurt het, daar maak je het verschil, merkbaar voor de mensen.

Over deze tijd, ook heel positief. Het valt hem op dat iedereen hem zo vriendelijk groet, alsof men er voor is opgeleid. Bij de supermarkt, de bank, in het ziekenhuis, de belastingdienst. Overal is men zo vriendelijk. En de heer Reehorst, ons voorbeeld, stelt dat het in zijn tijd toch veel makkelijker was dan nu.  De verhoudingen waren zo duidelijk en overzichtelijk. Nu is dat wel anders weet hij. De wereld is zo klein en vluchtig geworden, dat het vooral gaat om de oppervlakkige indruk. Alle informatie is direct voor handen, Inhoud is van minder belang lijkt het, je wint er in ieder geval geen stemmen of leden mee. Het gaat om de performance. Inhoud haal je uit het nieuws en internet.

Lovend is hij ook over onze Haarlemse afdeling. Het feit dat wij toch nog zo’n 750 leden hebben, valt hem helemaal niet tegen, hoewel dat vroeger natuurlijk tijdens de verzuiling wel anders lag. Geweldig dat er nog steeds jonge mensen lid willen worden van onze partij om wille van solidariteit. Nee, hij komt niet meer naar partij bijeenkomsten, hoewel hij nog steeds met de auto mag rijden en daar op zich ook geen probleem mee heeft. Maar hij heeft een beetje afstand genomen. De jongeren zijn nu aan de beurt. Blij is hij wel met de post die nog steeds keurig bij hem binnen komt. Gewoon via de brievenbus, zo blijft hij op de hoogte.

De heer Reehorst is ook geïnteresseerd in mijn werk. Kringloop, wat is dat en hoe onderscheidt u zich van anderen en kunt u mij een brochure sturen over uw werk? En waarom bent u dit werk nu juist gaan doen?

Ja beste vrienden, ik ben zeer onder de indruk en realiseer me dat de ruggengraat van onze partij ligt in onze geschiedenis van de afgelopen kleine 70 jaar. De bezieling van veel van onze oudere leden kunnen een vuurtoren, een baken zijn voor ons jongelingen. De schouders eronder, positief en solidair er tegenaan. Gewoon je best doen.

Bedankt mijnheer Reehorst, ik heb groot respect voor uw inzet voor onze stad en ik neem een voorbeeld aan U.