Door op 2 april 2016

Impuls aan zelfbouw

25 tot 30 zelfbouwwoningen per jaar: dat is onze inzet voor Haarlem in de komende jaren. Met de ontwikkelstrategie Zelfbouw, die we onlangs hebben vastgesteld, moet dat mogelijk zijn.

Ik vind zelfbouwers moedig. Ik weet niet of ik daar de tijd en het geduld voor zou hebben. Aan de andere kant, in ons huis zijn we ook jaren aan het klussen geweest om het naar onze eigen zin te maken. Ik snap daarmee de drive. Zelfbouw maak mensen trots op hun eigen huis en op hun buurt en verbindt bewoners.

Onze eerste projecten in Haarlem waren niet succesvol. Dat had overigens niets met zelfbouw te maken. Haarlem is zeer dicht bebouwd en heeft weinig locaties voor nieuwbouw. De twee plekken die we voor ogen hadden om te bouwen strandden door slechte communicatie en weerstand. Elan Wonen realiseerde in die periode wel succesvol kluswoningen in de Amsterdamse Buurt.

Ondanks dat het niet een eenvoudige opgave is, wil ik me toch inzetten voor zelfbouw. Er is veel vraag naar bij bewoners, het kan de cohesie in wijken bevorderen, het geeft diversiteit in woningaanbod en bewoners en is in dat opzicht een onmisbaar deel van ons woningaanbod de komende jaren.

De ontwikkelstrategie zelfbouw kan op verschillende manieren een impuls geven. Ten eerste bekijken we zelfbouw breder dan een nieuwbouwkavel. Voor ons gaat het om alle vormen waarbij een toekomstige bewoner helemaal of voor een groot deel inrichting en ontwerp van zijn huis kan bepalen. Naast nieuwbouwkavels geldt dat ook voor cascowoningen en klushuizen. Ten tweede verwachten we veel van een platform voor zelfbouw dat we op gaan richten. Daar kan kennis opgehaald worden over locaties en het proces dat bij zelfbouw hoort. Professionals kunnen hun kennis en eventuele mogelijkheden bij projecten aanbieden. Zo stimuleren we kennisdelen over zelfbouw in de brede definitie die ik hierboven noemde.

We wijzen gericht locaties in Schalkwijk, Haarlem-Oost en later elders in de stad aan voor zelfbouw. Zowel voor individuele als collectieve zelfbouw. Bij gemeentelijk vastgoed dat beschikbaar komt kijken we of dit als kluswoningen een nieuwe bestemming kan krijgen.

We beschikken gelukkig over ambtenaren die een voorhoederol spelen, die laten zien hoe inspirerend zelfbouwprojecten kunnen zijn. Je merkt dat er door de ontwikkelstrategie een nieuwe bewustwording ontstaat en zelfbouw nu actief opgepakt wordt. Ook daar gaat het platform zelfbouw een inspiratiebron vormen.

Waar ben je naar op zoek?