Door Remy Wilshaus op 11 september 2015

Iets doen voor een vluchteling (II)

Op maandagavond 28 september organiseren we een tweede bijeenkomst over de mogelijke hulp die we kunnen bieden aan vluchtelingen die naar Haarlem komen of hier al zijn. Te gast is Tineke Parson, directeur Vluchtelingenwerk Noord-Holland.

We steken zelf de handen uit de mouwen om de situatie van de duizenden vluchtingen te verbeteren. Iedereen die mee wil denken, maar vooral die mee wil doen (!) is welkom om aan te sluiten. Via dit online formulier kun je jezelf aanmelden.

Hieronder lees je de update na ons eerste overleg op woensdagavond 9 september 2015. Wil je meer weten? Neem per e-mail contact op met afdelingsvoorzitter Remy Wilshaus via [email protected]

Duizenden, honderdduizenden mensen wagen hun leven om naar Europa te komen. Op de vlucht voor oorlog of geweld. Op zoek naar een veilige plek, een betere toekomst. Hun omstandigheden zijn schrijnend. We zien de beelden elke dag op tv, we lezen de verhalen elke dag in de krant. Via twitter en Facebook blijven we op de hoogte van hoe het met hen gaat.

De situatie waarin deze vluchtelingen verkeren moet verbeteren. Net als ieder ander hebben zij recht op een menswaardig bestaan. Eten, drinken, een dak boven hun hoofd. De overheid moet in actie komen, maar ook burgers kunnen iets doen. Mensen zoals jij en ik. Hierin hebben we allemaal een verantwoordelijkheid. Maar wat kunnen we doen? Op de website ikwilietsdoenvooreenvluchteling.nl worden de initiatieven verzameld. Van over het hele land. Dat geeft een beeld van wat mensen nu doen.

Wij roepen onze leden, en alle Haarlemmers op om óók in actie te komen. Op woensdagavond 9 september hebben we een eerste gesprek gehad. We hebben daar afgesproken het volgende te doen:

• We organiseren een volgende bijeenkomst waarbij we ons laten informeren door Vluchtelingenwerk over de manier waarop hulp en begeleiding kan worden gegeven aan vluchtelingen die naar Haarlem komen of hier al zijn. Deze bijeenkomst zal plaatsvinden op maandagavond 28 september, te gast is Tineke Parson, directeur Vluchtelingenwerk Noord-Holland.
  • We inventariseren welke andere organisaties in Haarlem zich inzetten voor vluchtelingen. We bekijken welke activiteiten zij ondernemen en waar wij mogelijk bij kunnen aansluiten. We nodigen vertegenwoordigers van deze organisaties uit voor onze volgende bijeenkomst.
  • We inventariseren ideeën voor het organiseren van een inzamelingsactie (kleding, producten voor persoonlijke verzorging, dekens, etc.).