Gáán voor 40% sociale woningen bij Spaarne Gasthuis

Door Privé: Marceline Schopman op 30 augustus 2018

Gáán voor 40% sociale woningen bij Spaarne Gasthuis

In mei diende ik namens de PvdA de motie “gedifferentieerd….. Niet verkeerd’ in ,  waarin we verzochten om  het toevoegen  van fors meer sociale woningbouw op het terrein van het Spaarne Gasthuis in de Boerhaavewijk. We wilden namelijk niet de voorgestelde magere 15 % sociaal , maar 40 % . De motie* werd aangenomen en onze PvdA-wethouder; Floor Roduner, is er voortvarend en met succes mee aan de slag gegaan. In goed overleg met het ziekenhuis en corporatie Pré Wonen is de  40% sociale woningbouw nu wel haalbaar!

In Haarlem is het steeds lastiger om woonruimte te vinden. Maar vooral het vinden van een sociale huurwoning is een drama; de wachtlijsten voor het vinden van een sociale huurwoning zijn  echt onaanvaardbaar lang. We willen dat iedere Haarlemmer binnen redelijke termijn een betaalbare woning kan vinden in alle wijken van de stad. Er ligt dan ook een forse en belangrijke  uitdaging om dit voor elkaar te krijgen en dan mag je natuurlijk  geen enkele kans daartoe laten liggen.

Het Spaarne Gasthuis heeft een mooi plan liggen voor vervangende nieuwbouw van het ziekenhuis en wil daarnaast ook woningen bouwen op het terrein.  Financieel moet dat uiteraard ook een haalbaar plan zijn. Door de eis van het dure ondergronds parkeren nu los te laten in ruil voor ‘parkeren uit het zicht’, kan het aantal te bouwen sociale woningen flink  verhoogd worden van 15% naar 40% waardoor we meer mensen aan een sociale woning kunnen helpen en het ziekenhuis behouden blijft voor de stad en de regio.

Het is geweldig om te zien hoe hier in goed overleg  zo een mooi en zinvol resultaat geboekt is. Een resultaat waar iedereen wat aan heeft en waar de stad alweer een stukje mooier,  zorgzamer en socialer van wordt.

Ook bij volgende nieuwe projecten zullen we onvermoeibaar en blijmoedig vasthouden aan de minimaal 40% sociaal en niet te vergeten aan de 40% betaalbaar middelduur (710-950) en 20% duur. Want jazeker….we willen Gedifferentieerd…  maar, in de juiste verhoudingen…. dus … Niet verkeerd”.

*De PvdA-motie ‘Gedifferentieerd…. Niet verkeerd’, werd mee ingediend door: Groen Links, SP, Actiepartij, Jouw Haarlem en OPHaarlem.

Privé: Marceline Schopman

Geen Haarlemmer is gelijk, maar iedereen heeft  wel recht op gelijke kansen of je nu links of rechts van het Spaarne woont. Om dat samen te bewerkstelligen, ervoor te knokken en wat behaald is te bewaken, is sociaal en democratisch!

Meer over Privé: Marceline Schopman

Word lid van de PvdA!

Samen kunnen we onze idealen waarmaken.
Doe mee en word lid!

Waar ben je naar op zoek?