Door Sidney Visser op 6 februari 2015

Facebookpagina “Haarlem moet op het nachtnet”

Haarlem moet op het nachtnet van de NS. Samen met GroenLinks heeft de PvdA een Facebookpagina gemaakt om de behoefte hieraan aan te tonen. Binnen 24 uur is deze pagina al ruim duizend keer geliked.

Vele Haarlemmers hebben het na een avondje uitgaan in Amsterdam wel eens meegemaakt: laatste trein gemist. De laatste vanuit Amsterdam naar Haarlem vertrekt iets na 01.00 uur in de nacht, terwijl de Amsterdammer die het Patronaat, Club Stalker of één van de Haarlemse kroegen heeft bezocht ook na 1.15 niet terug kan over het spoor.

Natuurlijk zijn er alternatieven. Zo kunnen Haarlemmers en Amsterdammers tussen 01.00 en 5.30 uur een ritje in de nachtbus overwegen of een dure taxi aanschieten. Maar beide worden door het uitgaanspubliek niet als geliefde alternatieven beschouwd. Zeker in Haarlem bestaat al vrij lang de wens om de stad aan het nachtnet te koppelen. Meerdere partijen hebben zich hier de afgelopen jaren hard voor gemaakt, maar het bleek tot nog toe tevergeefs. De nachttrein gaat immers via Schiphol en dus niet langs Haarlem richting Amsterdam, dus een omleiding via Haarlem zit er niet in. Dat sluit een enkele verbinding tussen Haarlem en Amsterdam echter niet uit. De wens is er, het spoor ligt er, maar er rijdt nog geen trein.

Sinds afgelopen donderdag is er op initiatief van de PvdA en GroenLinks een Facebookpagina aangemaakt om de behoefte voor een nachtverbinding tussen Haarlem en Amsterdam in het weekend aan te tonen. Sinds de pagina online is stromen de likes en commentaren binnen. Het toont aan dat Haarlemmers, jong en oud, graag een nachttrein zien rijden in de weekenden. Groot is het onbegrip over het feit dat de provinciale hoofdstad niet verbonden is met de nationale hoofdstad. Daar moet verandering in komen!

We vragen niet om de omlegging van het huidige nachtnet en ook niet om een trein per kwartier. Het zou voor velen al een enorme uitkomst zijn als er eens per uur een trein heen en weer zou rijden. Zo’n trein zou het huidige nachtnet dat via Schiphol verbonden is met Amsterdam ook amper hinderen. Op de Facebookpagina “Haarlem moet op het nachtnet” is de steun in ieder geval groot.

De komst van een nachtverbinding tussen Haarlem en Amsterdam in het weekend kan ook voor vermindering van overlast in het Haarlemse centrum zorgen. Verreweg de meeste horecagelegenheden in Haarlem sluiten in het weekend om 04.00 en de zaken die dan nog open zijn, zijn dat niet meer voor nieuwe bezoekers. Dit zorgt ervoor dat bezoekers van buiten Haarlem zich regelmatig in het centrum en rondom het station op houden, wachtend op de eerste trein terug. Met een nachtverbinding voorkomen we zulke situaties, faciliteren we als stad goed openbaar vervoer en vervullen we een wens van onze eigen burgers en onze bezoekers.

Op de Facebookpagina “Haarlem moet op het nachtnet” zullen verdere ontwikkelingen te volgen zijn.

Sidney Visser

Wat wil je de komende periode als raadslid bereiken? In de fractie voer ik het woord over Jeugdzorg, Beschermd Wonen, Maatschappelijke Opvang en Sport. Het zijn onderwerpen waarbij we vaak afhankelijk zijn van landelijke wetgeving, maar dat ontslaat ons er niet van kwetsbare kinderen en volwassen zo goed mogelijke hulp te bieden. Ik geloof in

Meer over Sidney Visser

Waar ben je naar op zoek?