Door op 10 april 2015

Evaluatie Serious Request positief

Afgelopen december stond het Glazen Huis van Serious Request op de Haarlemse Grote Markt. Hoe is dat gegaan? En wat heeft het de stad opgeleverd? Donderdag 9 april besprak de raadscommissie Bestuur de evaluatie van Serious Request. De raad was unaniem positief.

Het belangrijkste resultaat van Serious Request is natuurlijk de prachtige opbrengst van 12,4 miljoen euro voor het Rode Kruis. Maar daarnaast heeft het voor Haarlem nog veel meer opgeleverd.

Ruim 1,2 miljoen bezoekers bezochten tijdens Serious Request de Haarlemse binnenstad. 78 procent van de bezoekers kwam van buiten Haarlem. 25 procent was nog nooit eerder in Haarlem geweest. Van hen geeft een groot deel aan Haarlem snel nog eens te willen bezoeken. 76 procent heeft in Haarlem geld uitgegeven aan eten en drinken, 39 procent heeft een bezoek aan het Glazen Huis gecombineerd met shoppen in de stad. En deze week nog melden horecaondernemers in De Haarlemmer dat zij merken dat het aantal bezoekers aan de Haarlemse horeca sinds Serious Request is gegroeid.

Het evenement is zeer goed verlopen. Dat is vooral te danken aan de vele mensen van gemeente, politie, ondernemers en 3FM die de hele week keihard hebben gewerkt om van Serious Request een succes te maken. Toch was er ook een minpunt: de problemen met alcoholgebruik door jongeren onder de 18. Gedurende de week zijn er veel gevallen geweest van comazuipen. Daar moeten we van leren voor andere evenementen.

Eind 2009 opperde ik als eerste om Serious Request naar Haarlem te halen. We startten de online petitie Glazen Huis naar Haarlem, die binnen enkele dagen 1700 keer werd ondertekend. Na twee series raadsvragen werd dit idee uiteindelijk omarmd door het vorige college van B&W, Marketing Haarlem en tal van Haarlemse ondernemers. Het is mooi om te zien dat het succes wat mij 5 jaar geleden voor ogen stond ook werkelijk is behaald. Dat is een groot compliment waard voor iedereen die daar afgelopen jaar zo hard aan heeft gewerkt.

Waar ben je naar op zoek?