Door op 16 juni 2016

Eindelijk zicht op de raad

Wie in Haarlem de raad wil volgen of terugluisteren moet zich op dit moment nog behelpen met een geluidssignaal, dat bovendien vaak hapert. Op initiatief van de PvdA en met unanieme instemming van de raad wordt in het zomerreces een videosysteem aangelegd.

In november 2014 vroeg de PvdA (samen met D66, GroenLinks, Trots, SP, Actiepartij, OPHaarlem en ChristenUnie) om een onderzoek naar de kosten en mogelijkheden van een goede beeldregistratie van de raads- en commissievergaderingen. Dat onderzoek is inmiddels uitgevoerd en er is een voorstel gedaan om het systeem deze zomer aan te leggen. De gemeenteraad heeft vandaag besloten om het ook te doen.

De nieuwe videodienst gaat het makkelijk maken om (gedeelten van) vergaderingen terug te kijken en om ze eenvoudig via social media te delen. Dat kan de raad een stuk transparanter maken. De werkzaamheden worden in de zomer uitgevoerd.

Om het systeem goed te kunnen testen zal er een week later met vergaderen worden begonnen. Daarom is bij uitzondering de eerste commissievergadering na de zomerstop op een dinsdag. De première van het nieuwe systeem is dus voorzien voor dinsdag 13 september, 17.00 uur. U kunt dan afstemmen op http://haarlem.raadsinformatie.nl