Eerste stap op weg naar rookvrij Haarlem

24 november 2019

EERSTE STAP OP WEG NAAR EEN ROOKVRIJ HAARLEM

In de Raadsvergadering van donderdag 21 november 2019 heeft de PvdA-fractie de wens om in Haarlem te komen tot een rookvrije publieke ruimte op de politieke agenda gezet.

Dat gebeurde bij de behandeling van een wijziging van de Algemene Politie Verordening (APV) waarmee er andere verboden geïntroduceerd werden, te weten:

· Verbod op gebruik van lachgas in de openbare ruimte;

· Verbod op publieke uitingen van verboden organisaties;

· Verbod op drugsgebruik in de openbare ruimte op door de burgemeester aan te wijzen plaatsen;

· Verbod op het oplaten van ballonnen;

Onze vraag was waarom het College niet tegelijkertijd gekomen was met een verbod op roken in de publieke ruimte op nader aan te wijzen plaatsen. Want, het is toch te gek voor woorden dat bijvoorbeeld op straat bij scholen, ziekenhuizen, speeltuinen en markten waar verse etenswaar verkocht wordt, gewoon gepaft kan worden! Het is slecht voor de gezondheid, het leidt tot overlast voor passanten en is ook slecht voor het milieu (peuken).

Het College gaf aan dat hiervoor de APV niet gebruikt kan worden. Dat ben ik bij de VNG aan het navragen. Verder schijnt er in Den Haag een wetsontwerp in voorbereiding te zijn om de burgemeester de bevoegdheid te geven rookvrije zones aan te wijzen. Wij willen dat er links dan wel rechtsom voortgang gemaakt wordt en zullen daar streng op toezien!

Bas Sepers

24 november 2019

Waar ben je naar op zoek?