Een volgende stap naar een vuurwerkvrij Haarlem

12 november 2019

Een volgende stap naar een vuurwerkvrij Haarlem

Nu de landelijke politiek het laat afweten om het vuurwerk met de jaarwisseling aan te pakken en het aan de lokale politiek overlaat, hebben wij van harte meegewerkt aan een motie voor een Haarlemse aanpak.
Wij zijn van mening dat het vanwege overwegingen van gezondheid, overlast en milieu goed is wanneer het door particulieren afsteken van vuurwerk zo veel als mogelijk wordt teruggedrongen. En natuurlijk zal het handhaven van een dergelijk verbod in de eerste jaren moeilijk zijn, maar in het jaar 2025 zal een vuurwerkvrije stad absoluut normaal gevonden worden.

Bij de discussie over de Incidentenrapportage Jaarwisseling 2018/2019 bleek er een behoorlijk groot draagvlak te bestaan voor het streven naar een algeheel vuurwerkverbod. Samen met Groen Links hebben we sindsdien gewerkt aan een motie om daar vorm en inhoud aan te geven. Met een kleine meerderheid werd donderdag 7 november (GL, PvdA, CU, AP, SP en twee leden D66) een motie aangenomen waarin het College opgeroepen wordt om:
• Het aantal vuurwerkvrije zones bij de Jaarwisseling 2019/2020 substantieel uit te breiden;
• De Haarlemmers op te roepen bij de komende Jaarwisseling zo min mogelijk (knal)vuurwerk af te steken;
• Met het bedrijfsleven en andere organisaties te onderzoeken of er in de toekomst op één of meerdere plaatsen in de stad ter gelegenheid van de jaarwisseling professionele vuurwerkshows gehouden kunnen worden dan wel andere vormen om stil te staan bij de jaarwisseling;
• Toe te werken naar een algeheel vuurwerkverbod vanaf de Jaarwisseling 2020/2021;

Bas Sepers