Door Dion Heinis op 10 september 2022

Dreef 40: een toplocatie voor 50% sociale huur

In de commissie Ontwikkeling van 1 september stond een plan op de agenda om het verouderde Rabobank-gebouw aan de Dreef grondig te verbouwen en uit te breiden. In het plan zijn twee lagen met kantoorruimtes opgenomen en 39 woningen. Het gaat om een startnotitie. Dit is een belangrijk moment om de kaders voor ontwikkelingen mee te geven.

50% sociale huur

Er ligt al een goed plan waar veel ambities van de gemeente in samenkomen. In de startnotitie is het voorgestelde woningbouwprogramma ‘’40-40-20’’: 40% sociale huur, 40% middensegment en 20% overig. In het vorige coalitieakkoord kwamen we deze verdeling overeen. In het nieuwe coalitieakkoord spraken we af dat we een minimum van 50% sociale huur aan de westkant van het Spaarne passend vinden. Daarom pleiten wij ervoor om het aandeel sociale huur in dit project nog iets uit te breiden.

Ongedeelde stad

Deze startnotitie werd gemaakt voordat het nieuwe coalitieakkoord gesloten was. En we begrijpen daarom dat de oude verdeling als kader is meegegeven. Toch willen we dat de gemeente met de ontwikkelaar onderzoekt hoe het aandeel sociale huur naar tenminste 50% sociale huur kan worden verhoogd. Zo deden we dat vier jaar geleden ook toen de 40-40-20-regel werd ingevoerd. Bij dit project kan het bijvoorbeeld door iets minder kantoorruimte (en iets meer woonruimte) in het plan op te nemen, door minder woningen in het middensegment op te nemen of zo nodig via een bijdrage uit de gemeentelijke Reserve ongedeelde stad. Dat het project bijdraagt aan een ongedeelde stad is duidelijk. In het Haarlemerhoutvaartkwartier is nog geen 15% van de woningen een corporatiewoning, wat ongeveer de helft is van het Haarlemse gemiddelde. Juist op deze plekken zien wij graag meer sociale huurwoningen.

Blijvend betaalbaar

De initiatiefnemer neemt de woningen straks zelf in beheer vanwege de kleine hoeveelheid en de eigendomssituatie. Daar hebben we begrip voor. Door meer sociale huur in het project te krijgen wordt afname door een woningcorporatie interessanter voor zowel de initiatiefnemer als de woningcorporatie. En zo zorgen wij ervoor dat deze woningen op lange termijn betaalbaar blijven en dat de woningen ook makkelijker toegewezen kunnen worden aan woningzoekenden uit een bijzondere doelgroep. Wij roepen daarom ook op om ervoor te zorgen dat de sociale huurwoningen in bezit komen van een woningcorporatie.

Duurzaam gebouw

Er zijn wat ons betreft dus nog een paar verbeterpunten, maar toch zijn we al erg positief over het plan. Op basis van circulaire principes wordt het bestaande gebouw hergebruikt en uitgebreid met houten modules. Het gaat er fraai uitzien. De daken worden groen en komen vol te liggen met zonnepanelen. Door het Platform Groen werden adviezen gegeven om het plan nog groener te maken. De ontwikkelaar toonde zich bereid om de adviezen waar mogelijk over te nemen. Een aantal omwonenden maakt zich zorgen over onder andere de bouwhoogte en de parkeerplekken. We verwachten dat in de verdere uitwerking van het plan de meeste zorgen kunnen worden weggenomen.

Nieuwe werkwijze

Het plan is onderdeel van een pilot om de besluitvorming binnen de gemeente te versnellen. De personeelstekorten bij de gemeente zijn een obstakel om de woningbouwambities van Haarlem waar te maken. Bij dit plan vervult de gemeente een meer kaderstellende functie en wordt de besluitvorming versneld. Door het nieuwe coalitieakkoord zien wij graag veranderingen in het plan, maar er ligt wat ons betreft al een startnotitie van goede kwaliteit. Als dit een manier is om deze en andere ontwikkelingen sneller voor elkaar te krijgen zijn we daar erg tevreden over.

De startnotitie wordt in de raadsvergadering op 22 september behandeld

Dion Heinis

Waar zet jij je voor in als raadslid? Veel van waar ik me voor inzet heeft te maken met het oplossen van de wooncrisis en de klimaatcrisis. Veel mensen in mijn omgeving zijn door de torenhoge prijzen en ellenlange wachttijden Haarlem uitgeduwd. Ik wil bijdragen aan onze ambitie om tot en met 2030 (in negen

Meer over Dion Heinis