Door op 20 mei 2013

Deugdelijke zorg voor deugdelijke tarieven

De nieuwe ‘wet basistarieven’ schrijft voor dat gemeentes tarieven moeten vaststellen voor hulp bij het huishouden. Deze tarieven moeten gebaseerd zijn op reële kosten. Dat is simpel gezegd het tarief dat je daadwerkelijk betaalt.

In Haarlem bestaat de huishoudelijk hulp uit drie categorieën. De eerste categorie betreft huishoudelijke werkzaamheden. Categorie 2 gaat naast huishoudelijke ondersteuning ook over hulp bij de organisatie van het huishouden. In de derde en duurste categorie moet je ook met psychische stoornissen om kunnen gaan.

Wethouder Jack van der Hoek (D66) kwam met het voorstel om voor categorie 2 en 3 de tarieven te laten zoals ze nu zijn, maar voor categorie 1 uit te gaan van een zogenaamde benchmark. Dit houdt in dat er anderhalve euro per uur gekort zou worden.

De wethouder kon ons niet overtuigen waarom de duurdere twee categorieën wel op niveau bleven, maar de goedkopere eerste categorie  ruim 7% moest inleveren. De PvdA vindt dat de gemeente een verantwoordelijkheid heeft om te zorgen voor goede zorg aan cliënten én een fatsoenlijk loon voor medewerkers in de huishoudelijke hulp. Vooral ook omdat het om werknemers gaat die vaak een tijdelijk of deeltijd contract hebben, dus een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt innemen.

Daarom hebben we samen met GroenLinks, SP, Sociaal Lokaal, Actiepartij, OPH en Haarlem Plus een amendement ingediend om voor alle drie de categorieën uit te gaan van reële kosten. Als de wethouder binnenkort met de zorgaanbieders over een nieuw contract om tafel gaat, hebben we hem daarnaast ook de opdracht meegegeven om het geld daar terecht te laten komen waar het voor bedoeld is; goede zorg en een fatsoenlijk loon. En niet voor buitensporige beloningen van bestuurders. Ook daar hebben we een verantwoordelijkheid in te nemen. Het amendement werd naast de bovengenoemde fracties ook door de VVD gesteund.