Deelfietsen: een zegen of een ramp?

8 juni 2018

Deelfietsen: een zegen of een ramp?

PvdA Haarlem is uiteraard voorstander van duurzame mobiliteit. Dus ook van deel(bak)fietsen.

Waar we geen voorstander van zijn, is een praktijk waarin particuliere bedrijven openbare ruimte in gebruik nemen, zonder daarvoor enige tegenprestatie te leveren.

De capaciteit voor het stallen van fietsen is in Haarlem beperkt, en daar wordt sinds kort ook nog gebruik van gemaakt door ondernemers die daarvoor geen bijdrage aan de stad leveren anders dan de dienst die ze verhuren. Deze ondernemers benadelen daarmee Haarlemse fietsverhuurders die wel kosten maken voor stalling.

Yobike plaatste deze week 200 deelfietsen op diverse locaties in de openbare ruimte van onze stad. Obike zou voornemens zijn er op korte termijn nog eens 200 te plaatsen. Cargaroo plaatste deze week 10 elektrische deelbakfietsen in de Kleverparkbuurt.

In Amsterdam heeft de plaatsing van deelfietsen geleid tot wildgroei van niet-onderhouden fietsen en achtergelaten fietswrakken in de Amsterdamse openbare ruimte.

Eenzelfde aanslag op onze openbare ruimte willen we in Haarlem voorkomen.

PvdA Haarlem zet zich in voor een toegankelijke en schone openbare ruimte, zonder fietswrakken of deel(bak)fietsen op stoepen, en met voldoende fietsparkeergelegenheid voor bewoners, en hun bezoek.

Toeristen moeten op goed onderhouden en betaalbare huurfietsen kunnen deelnemen aan het fietsverkeer.

Nieuwe fietsverhuurbedrijven zijn welkom in Haarlem, maar wel onder voorwaarden vergelijkbaar aan de voorwaarden die voor bestaande fietsverhuurders gelden. En uiteraard ook onder de voorwaarde dat hun dienstverlening geen overlast veroorzaakt.

De plaatsing van deelfietsen in de openbare ruimte van Haarlem is nu vergunningvrij. Het betreft een nieuwe ontwikkeling waarover niets is geregeld in de Algemene Plaatselijke Verordening. Dat betekent dat de gemeente geen voorwaarden kan stellen, en geen handhavingsbevoegdheden heeft.
PvdA Haarlem verzoekt het College daarom om beleid op te stellen, de plaatsing van deelfietsen vergunningsplichtig te maken, en deze nieuwe ontwikkelingen dus niet langer aan zelfregulatie over te laten.

Deze week verschenen er diverse publicaties in het Haarlems Dagblad over de plaatsing van deelfietsen in onze stad. Het Haarlems Dagblad schreef dat de “PvdA kritisch (is) over gele Yobikes overal in de stad”. En zo is het.