Door op 17 juli 2013

Decentralisatie niet ten koste van zorg voor jongeren

Bezorgd over signalen dat tijdens de decentralisatie van de jeugdzorg naar gemeenten de kwaliteit van de zorg onder druk staat, heb ik  hierover schriftelijke raadsvragen gesteld aan het college van B&W.

In het dagblad De Stentor van 14 juli uitten de bestuurders van de Bureaus Jeugdzorg in Overijssel en Gelderland grote bezorgdheid over de kwaliteit van de zorg die aan jongeren wordt verleend. Door onzekerheid over de gevolgen van de decentralisatie van de jeugdzorg zien ze zich genoodzaakt om vaker met tijdelijke contracten te werken. Dit zou volgens de bestuurders gevolgen hebben voor de continuïteit van de zorg en de kwaliteit van de hulpverleners. In hetzelfde interview staat dat het beeld bij andere Bureaus Jeugdzorg en zorgaanbieders in de jeugdhulpverlening niet anders is.

Voor mij aanleiding om het college van B&W te vragen of dit ook in Haarlem het geval is. Over een kleine anderhalf jaar komt de jeugdzorg naar de gemeenten toe. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat de lokale overheid die dichter bij de burgers staat betere en goedkopere jeugdzorg kan leveren. Maar daarvoor moeten we de vinger aan de pols houden, en de zorgen die door professionals worden geuit serieus nemen. We kunnen het ons nu eenmaal niet veroorloven om met kwetsbare jongeren risico’s te nemen.