De raad en onze fractie in coronatijd, een vervolgverhaal Deel II

11 april 2020

Vorige week gaven we een eerste doorkijkje in onze werkzaamheden als fractie, in coronatijd. Hoofddoel blijft dat belangrijke besluitvorming, ondanks de beperkingen en uitdagingen die de coronacrisis met zich meebrengt, zoveel mogelijk doorgang vindt.

Anderhalve-meter-afstand vergaderen

We hebben inmiddels onze eerste commissievergaderingen achter de rug, in de als tijdelijke raadzaal ingerichte kantine van het gemeentelijke gebouw “de Zijlpoort” aan de Gedempte Oude Gracht.

Deze zaal is aanzienlijk ruimer dan de raadzaal in het stadhuis, waardoor het mogelijk is om alle 39 leden van de raad (danwel alle leden van een commissie) te ontvangen, plus leden van B&W en de griffie, en tegelijkertijd de corona-maatregelen in acht te nemen van anderhalve meter afstand tussen alle aanwezigen, en voldoende ruimte bij het passeren van elkaar, op weg naar binnen of buiten.

Griffie en technici hebben veel werk verricht om dit mogelijk te maken.

Digitaal vergaderen

Achter de schermen wordt door griffie en de gemeentelijke IT-afdeling bovendien hard gewerkt aan de mogelijkheid voor de commissie- en raadsleden om, later deze maand, digitaal te kunnen vergaderen/stemmen.

De Gemeentewet staat digitale besluitvorming niet toe. De Eerste Kamer heeft afgelopen dinsdag echter ingestemd met een spoedwet “digitale besluitvorming voor decentrale overheden” om hier, tijdelijk (tot september, verlenging mogelijk), verandering in te brengen.

Commissie- en raadsleden oefenden afgelopen week met digitaal vergaderen via Teams. Kleine groepjes ontvingen instructies, tips & tricks, en namen deel aan test-vergaderingen, onder leiding van de griffie. Kleine ongemakken kwamen voor – mensen die wel te horen waren maar niet te zien, mensen die verkeerd inlogden, etc. In sommige gevallen, wanneer problemen met eigen laptops van commisie-/raadsleden niet te verhelpen leken, heeft de IT-afdeling laptops uitgeleend, voor de duur van de digitale besluitvorming.

Onze fractie maakte bij onze eerste fractievergadering-op-afstand nog gebruik van Skype, maar inmiddels vergaderen we als fractie eveneens via Teams.

Anderhalve-meter-afstand vergaderingen, afgelopen week in de Zijlpoort

De aftrap in de alternatieve raadzaal was voor commissie Samenleving, afgelopen woensdagavond. Commissielid Dion Heinis vertelt verderop in deze blog over zijn ervaringen.

Donderdagmiddag vergaderde commissie Ontwikkeling in de tijdelijke raadzaal. Raadslid Maarten Wiedemeijer geeft hieronder zijn ervaringen weer.

Donderdagavond volgde de eerste “anderhalve-meter-raadsvergadering”. Waar het beeld de avond ervoor bij Samenleving halverwege uitviel, was er mooi scherp beeld van de raadsvergadering. De vergadering begon met “corona-vragen” van raadsleden aan de burgemeester, waarna de vergadering vervolgde met het enige bespreek- en besluitpunt van de avond: het bestemmings- en beeldkwaliteitsplan van de Koepel. Zonder instemming van de raad met deze plannen, zou het College geen omgevingsvergunning hebben kunnen afgeven; zonder omgevingsvergunning zou de ontwikkelaar zijn werkzaamheden niet kunnen aanvangen, en zonder een spoedige start met de ontwikkeling het Koepelgebied, zou de vernieuwde Koepel haar deuren niet op de voorziene datum in september 2021 kunnen openen.

Over de Koepel volgt een aparte blog. Eén punt moet hier echter niet onvermeld blijven, en dat is de vriendendienst die de PvdA haar linkse kameraden van de SP heeft bewezen in de afgelopen raadsvergadering. Omdat de voltallig SP-fractie in thuisquarantaine is, heeft de PvdA namens de SP een motie ingediend. Inhoudelijk kon onze fractie de SP-motie echter niet steunen. Het gebaar werd op prijs gesteld, en leidde bovendien bijna tot een novum, omdat het er even op leek dat geen enkele fractie de motie zou steunen, waardoor deze motie de eerste Haarlemse motie met nul stemmen had kunnen worden, omdat de SP nu ook niet voor haar eigen motie kon stemmen.

Zelf vind ik het nieuwe “anderhalve-meter-vergaderen”, zoals dat nu georganiseerd is, uitstekend werkbaar.

Digitale vergaderingen, vanaf komende week

Hoe de digitale commissie- en raadsvergaderingen zullen verlopen, waar je maar een deel van de commissie of raadsleden (tot 4 personen) tegelijk in beeld hebt, zullen we binnenkort ervaren.

Het is de bedoeling dat commissie Bestuur as. woensdag aftrapt met de eerste digitale commissievergadering. De eerste digitale raadsvergadering zou op donderdag 23 april moeten plaatsvinden.

Een groot voordeel van digitaal vergaderen is dat leden in thuis-isolatie kunnen meevergaderen. Maar misschien blijkt uiteindelijk een tussenvariant mogelijk, en ideaal: een fysieke “anderhalve-meter-vergadering”, waarop leden in thuis-isolatie digitaal kunnen inloggen, net zoals insprekers dat zullen kunnen doen met ingang van de eerste officiële digitale commissie-vergadering woensdag. (

Ienke Verhoeff

Fractievoorzitter PvdA Haarlem

***

Een update van raadslid Maarten Wiedemeijer, woordvoerder in de commissie Ontwikkeling, over wat de coronacrisis betekent voor volkshuisvesting:

De Nederlandse samenleving staat voor grote onzekerheid door de coronacrisis. Sommigen hebben hun geliefden verloren, zijn bang om ziek te worden of verkeren in onzekerheid over hun inkomen. Als PvdA Haarlem zullen we er de komende tijd extra hard voor knokken om voor alle Haarlemmers voor bestaanszekerheid te zorgen. Een betaalbare woning en werk en inkomen zijn nu extra van belang.

Nieuwbouw

Al voor de coronacrisis was er een groot tekort aan betaalbare woningen in Haarlem. De prijs van een koopwoning schoot door het dak en de wachttijd voor een sociale huurwoning was al snel 9 jaar of meer. In het coalitieakkoord “Duurzaam Doen” heeft de PvdA met GroenLinks, D66 en het CDA afgesproken om 10.000 woningen te bouwen tot 2025. Waarvan 40% sociaal en 40% in het middensegment. Lees hierover meer op: betaalbaar wonen in Haarlem.

Het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) waarschuwde afgelopen week dat de bouw stil dreigt te vallen en dat hiermee 40.000 banen op het spel staan. De verwachting is dat commerciële beleggers en ontwikkelaars zich enigszins uit de markt zullen terugtrekken omdat hun rendementen onder druk komen te staan. Daarom is het extra belangrijk dat woningcorporaties wel door kunnen bouwen. Hiervoor moeten zij voldoende investeringscapaciteit hebben. In Nederland betalen corporaties met een speciale belasting – de zogenaamde verhuurderheffing – miljarden belasting per jaar. Dit moet zo snel mogelijk worden afgeschaft zodat woningcorporaties door kunnen bouwen met betaalbare woningen en bouwvakkers niet werkloos thuis komen te zitten. Kabinet, schaf de verhuurderheffing af!

In crisistijd neemt de doelgroep voor sociale huur toe; door terugval in inkomen komen ze in aanmerking voor een sociale huurwoning. De PvdA zal blijven knokken voor méér sociale huurwoningen!

De gemeenteraad van Haarlem heeft ook een verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat bouwprojecten kunnen doorgaan. De PvdA moet helaas constateren dat andere partijen uit de raad ervoor kiezen om belangrijke projecten onnodige vertraging op te laten lopen door er niet over te willen vergaderen. Dit terwijl de inspraak al heeft plaatsgevonden vóór de coronacrisis. Wij vinden dit onverantwoord gezien de dringende behoefte aan betaalbare woningen. De vergaderingen van de gemeenteraad kunnen op een veilige en verantwoorde manier doorgaan in aangepaste vorm.

Huisuitzettingen

In deze kwetsbare periode is het extra van belang dat er niemand op straat komt te staan. Een aantal verhuurders en brancheverenigingen hebben beloofd er voorlopig voor te zorgen dat er geen huisuitzettingen zullen zijn.  Zie hier het statement van Aedes, IVBN, Kences, Vastgoed Belang en de Minister van Milieu en Wonen.

De PvdA Haarlem is positief over de spoedwet tijdelijke huurovereenkomsten die er voor moet zorgen dat tijdelijke huurovereenkomsten verlengd kunnen worden. Het zou absoluut een schande zijn als Haarlemmers nu op straat komen te staan. Ben jij of ken jij iemand die alsnog op straat dreigt te komen? Neem dan vooral contact op! E-mail: [email protected]

Maarten Wiedemeijer

PvdA Haarlem

***

Een bijdrage van commissielid Dion Heinis, woordvoerder in de commissie Samenleving over zijn ervaring als commissielid in Coronatijd

De commissievergaderingen starten weer, maar wel in aangepaste vorm

De eerste vergadering in crisistijd van de commissie Samenleving vond plaats woensdag 8 april in het bedrijfsrestaurant van de gemeente Haarlem. Die maatregel is genomen om gemakkelijk genoeg afstand van elkaar te kunnen houden. Een andere maatregel is dat de commissievergadering maar drie uur mag duren. Dat is heel vervelend, want juist nu is er voor het sociaal domein van alles om te bespreken.

Alleen bespreken wat echt moet

Op de agenda staan alleen een paar punten die echt behandeld moeten worden. De evaluatie van het minimabeleid, de voortgangsrapportage wachttijden Wmo (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) en de uitvoering van de motie Regenboogbeleid schuiven door.

Actieplan maatschappelijke opvang

Ook het actieplan voor het verbeteren van de maatschappelijke opvang schuift door en dat is extra vervelend. Na een zwartboek van de SP willen we snel zorgen voor verbetering van de maatschappelijke opvang. Allerlei moties over de opvang bleven tijdens de laatste reguliere raadsvergadering onbehandeld. We hebben met smart gewacht op de actieplannen van HVO Querido en van de gemeente. Toch zijn wij voor uitstel. Uitstel zorgt ervoor dat we voldoende tijd krijgen om de verbeteringen te bespreken. Bovendien zien we dat er serieus werk gemaakt is van de actieplannen.

De PvdA blijft juist ook in deze tijd graag actief en verbonden om te zorgen voor een sociaal Haarlem. Neem daarom gerust contact met ons op. E-mail: [email protected]

Dion Heinis

PvdA Haarle

***

Waar ben je naar op zoek?