Door Sidney Visser op 10 november 2015

De nachttrein komt steeds dichterbij

We hebben er even op moeten wachten, maar ongeveer één jaar na het oprichten van ons Facebookinitiatief “Haarlem moet op het Nachtnet” zijn we een forse stap dichterbij gekomen. Tijdens de begrotingsbehandeling dienden PvdA, GroenLinks, D66, Actiepartij en Trots een voorstel in, waardoor er vanaf 2017 extra nachttreinen gaan rijden in het weekend.

Ondanks talloze mislukte pogingen uit het verleden en het heden om tussen Haarlem en Amsterdam een nachttrein te laten rijden, bedachten Robbert Berkhout, Jasper Drost (GroenLinks Haarlem) en ikzelf het Facebookinitiatief “Haarlem moet op het nachtnet”.

Het idee hiervan was om te peilen hoe de facebookreacties op een eventuele nachttrein waren. Het bleek dat ondanks de mislukkingen uit het verleden, velen in Haarlem, Amsterdam, Heemstede, Bloemendaal en de rest van de regio nog steeds stonden te springen om een nachtverbinding. Niet alleen uitgaanspubliek, maar ook mensen die werkzaam zijn in de horeca, de zorg en elders die nu nog aangewezen zijn op de trage nachtbusverbinding reageerden enorm enthousiast. De vele likes en comments op onze pagina leverden bovendien flink veel media-aandacht op van Haarlem105, Haarlems Dagblad, RTVNH en NOS op 3.

In de tussentijd verzamelden we alle reacties, gingen we van radio-interview naar tv-item en probeerden we binnen de Haarlemse, regionale en provinciale politiek de nachtverbinding voor elkaar te krijgen.

We vinden immers dat niet alleen het uitgaanspubliek een goede en snelle verbinding tussen Haarlem en Amsterdam verdient, maar ook dat de mensen die op alternatieve tijdstippen werken in de huidige 24uurs-economie makkelijker en directer moeten kunnen reizen tussen de provinciale en nationale hoofdstad. Een bus die er ruim een uur over doet en waarover zoveel klachten zijn, is simpelweg niet meer van deze tijd. Om die redenen lieten we de NS een onderzoek uitvoeren naar de kosten van een nachtverbinding tussen Haarlem en Amsterdam. De constante verbinding (ieder uur een trein) bleek te duur voor onze gemeente alleen, dus hebben we er voor gekozen om in de tussentijd in te zetten op de betaalbare variant van 30.000 tot 50.000 euro per jaar over een periode van drie jaar. In deze periode zal er dus in het weekend een trein later én een trein eerder rijden ten opzicht van de huidige dienstregeling.

Op basis van de huidige dienstregeling zouden de nieuwe reistijden er dan zo uit zien:

Vrijdag op zaterdag:
02:06 Haarlem > Amsterdam 02:34 Amsterdam >Haarlem
04:27 Amsterdam > Haarlem 05:06 Haarlem > Amsterdam

Zaterdag op zondag:
02:06 Haarlem > Amsterdam 02:34 Amsterdam >Haarlem
05:06 Haarlem > Amsterdam 05:42 Amsterdam > Haarlem

Met de motie die nu aangenomen is, vragen we het college allereerst om samen met de regio (Haarlem, Heemstede, Bloemendaal en Zandvoort) de verbinding te financieren. Samen met deze gemeenten hebben we een regionaal mobiliteitsfonds waar ruim voldoende geld in zit om deze nachttrein te realiseren. Aangezien de wens voor de nachttrein ook groot is onder de inwoners van deze gemeenten, leek het ons mooi om dat gezamenlijk op te pakken. Mochten deze gemeenten de nachttrein echter niet steunen, vragen we het college de nachttrein zelf voor te financieren. Om deze voorfinanciering rond te krijgen, kregen we de hoognodige hulp van D66-raadslid Bas van Leeuwen.

Met deze motie kunnen we al die mensen die al jaren op de nachttrein wachten in ieder geval een klein steuntje in de rug geven door 4 treinen aan de dienstregeling toe te voegen. In de tussentijd blijven we natuurlijk hard werken om de provincie zover te krijgen om de meest gewenste variant in het leven te roepen: ieder uur een trein in de vrijdag- en zaterdagnacht. Als dat lukt, hebben we eindelijk een nachttrein die in ieder geval in de weekenden kwalitatief hoogwaardig treinvervoer tussen Haarlem en Amsterdam mogelijk maakt. Tot die tijd is Haarlem in ieder geval weer iets beter bereikbaar geworden!

Sidney Visser

Sidney Visser

  kandidaat 7 GR2014 “Als geboren en getogen Haarlemmer ben ik politiek actief geworden omdat er belangrijke tijden aanbreken. Tijden waarin we de crisis samen moeten aanpakken. Ik wil werken aan een Haarlem dat een toekomst heeft en daar nu het fundament voor leggen. Om aan de toekomst te werken, is de aanpak van de

Meer over Sidney Visser