Coalitieakkoord “Actie! Aan de slag voor een sociale, groene en leefbare stad”

Door Floor Roduner op 17 juni 2022

Op vrijdag 17 juni is feestelijk het nieuwe Haarlemse coalitieakkoord “Actie! Aan de slag voor een sociale, groene en leefbare stad” gepresenteerd in het Rosenstock Huessy huis. De coalitie van PvdA, GroenLinks, D66, CDA en Actiepartij maakten hier hun plannen bekend voor de komende vier jaar. We zijn heel trots op ons akkoord, waarmee we de mooie verkiezingsuitslag van 16 maart hebben weten te verzilveren. Bij de verkiezingen kwamen we als grootste partij uit de bus en we hopen dat veel Haarlemmers zich herkennen in het nieuwe coalitieakkoord.

Volkshuisvesting

Er is in Haarlem een enorme wooncrisis. Dit vraagt de komende jaren om daadkracht en actie. De woningbouw wordt versneld met extra ambtelijke capaciteit en we trekken meer dan tien miljoen euro uit voor de bouw van sociale huurwoningen in wijken waar nog weinig sociale huur is.  In totaal moeten er tot 2030 10.000 woningen komen, waarvan 40% sociale huur en 40% middeldure huur/koop. Foutieve beleggers en speculanten pakken we hard aan door onze middelen maximaal in te zetten.

Haarlem sociale stad

Haarlem is een sociale stad en dat gaan we versterken. Zeker in tijden van stijgende kosten en hoge inflatie is het noodzakelijk extra oog te hebben voor kwetsbare Haarlemmers. De coalitie trekt fors extra geld uit voor armoedebestrijding met het verhogen van de minimaregelingen, extra geld voor het Jeugdsport- en Cultuurfonds en zes miljoen euro voor het aanpakken van energie armoede.

De stijgende kosten in de jeugdzorg en WMO krijgen jaarlijks circa acht miljoen euro extra. Hier wordt ook extra geïnvesteerd in preventie. Met de grote behoefte aan personeel zijn er een kansen nog meer werkzoekende Haarlemmers naar werk te begeleiden. Die kansen gaan we pakken.

Haarlem groene en duurzame stad

De klimaatcrisis vraagt urgent om handelen. We moeten de klimaatdoelstellingen halen om de planeet in de toekomst leefbaar te houden. Dat moeten we samen doen en sociaal doen. Het verduurzamen van woningen biedt ook een kans de woonlasten te verlagen. We investeren fors in het vergroenen van Haarlem en het bevorderen van de mogelijkheden voor voetgangers, fietser en OV. Hierbij past minder gebruik van de auto. We investeren in het opwekken van duurzame energie, zoals het stimuleren van collectieve zonnepanelen in de Waarderpolder.

Portefeuilleverdeling

Namens de PvdA zullen de volgende personen wethouder worden:

Floor Roduner – Financiën, Volkshuisvesting (Ruimtelijke Ontwikkeling & Wonen), Monumenten en Wijkplatforms

Diana Van Loenen – Zorg (WMO, Welzijn, Volksgezondheid), Cultuur en Sociale zaken (Werk & Inkomen, minima en schulden)

Dank!

We willen graag een aantal personen bedanken. Samen met de collega’s van GroenLinks, D66, CDA en Actiepartij hebben we in ongeveer een maand hard werken een mooi akkoord gemaakt. Er is ook enorm veel werk geleverd door de ambtelijke organisatie om de onderhandelaars van de benodigde informatie te voorzien. Graag danken wij ook de verkenner Kees Vendrik en de informateur Joyce Langenacker.

Op 22 juni bespreekt de PvdA Haarlem het akkoord met haar leden de haar Algemene Ledenvergadering.

Het hele akkoord kun je lezen via deze link.

Floor Roduner, lijsttrekker PvdA Haarlem

Maarten Wiedemeijer, fractievoorzitter PvdA Haarlem

Floor Roduner

Wat wil je de komende periode als wethouder bereiken? De afgelopen 4 jaar was ik wethouder Ruimtelijke Ontwikkeling en Sociale Zaken. We hebben prachtige resultaten kunnen boeken zoals het versnellen van de woningbouw, het aan het werk helpen van meer Haarlemmers en het bestrijden van de kinderarmoede. Daar wil ik mee door. Ik wil blijven