Bomenverordening eindelijk vastgesteld en wij waren tegen!

Door Ienke Verhoeff op 1 december 2021

De bomen in Haarlem beter beschermen met zorgvuldige procedures als er toch gekapt moet worden, daar kan geen zinnig mens tegen zijn.

De fractie heeft de voorgestelde maatregelen zorgvuldig doorgenomen en met de meeste voorstellen kunnen we prima leven. Maar als sociaaldemocraten kijken we niet alleen of de doelen goed worden gehaald, maar ook of er geen onbedoelde negatieve neveneffecten van de regels optreden. En helaas, in de nieuwe regelgeving bleken aardig wat addertjes onder het gras te zitten.

De grote roze olifant in het kapbeleid bestaat uit het niet zorgvuldig genoeg uitvoeren van de bomenverordening. De herplantplicht wordt niet altijd goed opgelegd en op de handhaving wordt te weinig gecontroleerd. Het gevolg is dat met name bij grote ontwikkelingsprojecten, maar ook bij de uitvoering van door de gemeente aangestuurde aannemers, er nogal eens iets anders dan gewenst verloopt. Daar doet de nieuwe bomenverordening niet zo heel veel aan.

Natuurlijk is het mooi dat, als een boom niet wordt gecompenseerd door de partij die bomen kapt, er een fonds is waar iemand € 4600 euro in moet storten per niet geplante nieuwe boom. Zodat de gemeente elders een boom kan planten. Het is helaas niet zo mooi als je als inwoner met een bescheiden tuin ook die verplichting kan worden opgelegd. Gelukkig hebben we deze “herplantboete” voordat de verordening werd vastgesteld weg kunnen amenderen zodat het college deze kostenpost niet kan opleggen aan iemand die (met vergunning) een boom kapt in eigen tuin.

Helaas heeft GroenLinks een amendement ingebracht waardoor ook mensen met een kleine tuin bij hun woning verplicht kunnen worden, als de boom wordt gekapt, om een behoorlijk grote boom terug te planten en een vergunning moeten aanvragen. Er moet dan € 135 euro worden betaald voor iets dat nu niet vergunningsplichtig is. Daar waar het probleem niet ligt, de tuinliefhebber, worden extra regels opgelegd. Dat lost dus het roze olifant probleem niet op. Maar volgens andere partijen kunnen mensen met een kleine beurs wel sparen om de kosten te betalen. Ik denk dat ze liever sparen voor een winterjas of een mooi kerstfeest.

Wij vinden dat mensen over hun eigen tuintje zeggenschap moeten hebben. Monumentale bomen of bomen van de beschermingswaardige bomenlijst zijn prima beschermd, dus waarom extra bureaucratie, die bovendien niet het echte probleem oplost.

Lees hier het artikel van Haarelm 105 over de bomenverordening en hier het artikel van het Haarlems Weekblad.

Ienke Verhoeff

Wat wil je de komende periode als raadslid bereiken? Ik wil een bijdrage leveren aan uitwerking van de Ontwikkelzones, vol met woningen, waarvan veel sociale huur en voorzieningen die daar bij horen. Plannen waar wordt voorgesorteerd op klimaatmaatregelen en veel groen rond en op de woningen.  Ook werk ik graag mee aan het inpassen van

Meer over Ienke Verhoeff