Door Maarten Wiedemeijer op 21 december 2018

Betaalbaar wonen in Haarlem

Betaalbaar wonen in Haarlem: voor wie gaan we bouwen en waar?

2018  begon met de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen. De PvdA voerde campagne voor een Haarlem waar arm en rijk een betaalbare woning kon vinden in Haarlem. De PvdA haalde in maart een prachtig resultaat met 6 zetels en werd daarmee de 2e partij. Na de verkiezingen onderhandelden wij met succes het coalitie akkoord “Duurzaam doen” samen met GroenLinks, D66 en het CDA. Onze eigen Floor Roduner werd wethouder Ruimtelijke Ordening en zal daarmee de nieuwbouw in goede banen gaan leiden.

Het coalitie akkoord heeft een grote ambitie op woningbouw om tot 2025 10.000 woningen te bouwen waarvan 80% betaalbaar voor lage- en middeninkomens. Met deze stevige aanpak moeten de veel te lange wachtlijsten voor sociale huur flink omlaag en moeten middeninkomens ook een betaalbare huur- of koopwoning kunnen vinden in Haarlem.

In de raad van 20 december is door de raad ingestemd met de “Nota kaders en instrumenten sociale huur en middensegment” en daarmee definitieve invulling gegeven aan de kaders waar ontwikkelaars aan moeten voldoen.

Voor wie gaan we bouwen?

In Haarlem komt 41% van de inwoners op basis van hun inkomen in aanmerking voor een sociale huurwoning. 35% van de woningen bestaat uit sociale huur in Haarlem, waarvan 28% via de woningcorporaties en 7% particuliere sociale huur. Om de wachtlijsten terug te brengen zijn er zodoende meer sociale huurwoningen nodig.

Haarlem dreigt een stad te worden met aan de ene kant lage inkomens en aan de andere kant enkel hoge inkomens. Het is belangrijk om middeninkomens een plek te geven zodat Haarlemmers uit de sociale huur kunnen doorstromen en startende leraren, verplegers en agenten ook in Haarlem kunnen wonen. Zo ontstaat een gevarieerde stad.

(uit: Wonen in de MRA)

Voor nieuwe projecten geldt de volgende verdeling:

• 40% sociale huur (tot 720 euro per maand)
  • 24% lage middeldure huur (720 euro tot 971 euro per maand) of koop (182.000 – 250.000 euro)
  • 16% hoge middeldure huur (971 – 1.300 euro per maand) of koop (250.000 euro tot 363.000 euro)
  • 20% overig

Het instrumentarium geeft ook extra zekerheid en middelen om woningen langdurig betaalbaar te houden voor een goede prijs, zoals een verplichte periode van 15 jaar om de woning in een bepaald prijssegment van huur te houden, een verbod op verkoop van huurwoningen en een minimum aantal m2. Een zelfbewoningsplicht en anti-speculatiebeding worden na een eerder aangenomen PvdA-motie ook toegevoegd.

Waar gaan we bouwen?

De informatienota “Ontwikkelzones: planning en procesgang” laat zien hoe het college de 10.000 woningen wenst te verspreiden over de 8 ontwikkelzones.  Ten westen van het Spaarne 50% sociale huur en ten oosten van het Spaarne 40% sociale huur. Zo stijgt het percentage sociale huur in buurten met weinig sociale huur en daalt het percentage sociale huur in buurten met relatief veel sociale huur, zoals in Schalkwijk.

In Schalkwijk wordt in totaal bijna 5.000 woningen toegevoegd omdat hier de meeste ruimte is voor nieuwbouw. Bijvoorbeeld omdat hier veel transformatie ingepland staat van oude kantoren en bedrijfspanden. Dit betekent dat als we hier geen sociale huurwoningen zouden toevoegen het onhaalbaar is om voldoende sociale huurwoningen in Haarlem toe te voegen.

De PvdA is trots dat er de komende jaren extra wordt geïnvesteerd in kwetsbare wijken. Zo komen er miljoenen extra beschikbaar voor bijvoorbeeld armoedebestrijding en schuldhulpverlening. Onderzoeksbureau RIGO haalde in haar recente rapport “Veerkracht in het corporatiebezit” Haarlem dan ook aan als goede voorbeeld hoe de leefbaarheid kan worden bevorderd door te investeren in o.a. welzijnswerk.

Om de bouw van sociale huur in het duurdere West te financieren is er per 2019 een reserve “Ongedeelde stad” gevormd met een minimum van 5 miljoen Euro. Dit kan bijvoorbeeld gebruikt worden om ondergronds parkeren te financieren en zo de financiering van een nieuwbouwproject met veel sociale huur rond te krijgen.  Wij zijn hier erg blij mee en we strijden al jaren voor een ongedeelde stad waar arm en rijk door elkaar heen wonen en niet langs elkaar heen leven.

Heb je vragen of opmerkingen? Laat het dan Maarten weten! ([email protected])

Benieuwd naar de bijdrage van Maarten in de Raad van 20 december? Zie onderstaande video!

Maarten Wiedemeijer

Wat wil je de komende periode als raadslid bereiken? Het was een enorme eer om de afgelopen 4 jaar volksvertegenwoordiger te mogen zijn. In samenwerking met andere partijen hebben we veel mooie resultaten bereikt. Daar ga ik de komende periode met veel enthousiasme graag mee door. Zolang de wooncrisis en de klimaatcrisis niet zijn opgelost

Meer over Maarten Wiedemeijer

Word lid van de PvdA!

Samen kunnen we onze idealen waarmaken.
Doe mee en word lid!