Door Artie Ramsodit op 4 juli 2013

Bestemmingsplan Schalkwijk-Midden

Onze fractie heeft niet ingestemd met het bestemmingsplan Schalkwijk-Midden. We geven daarmee een politiek signaal omdat we vinden dat het consoliderend bestemmen tekort schiet. Ik schets u hier onze beweegredenen.

We vinden dat Schalkwijk-Midden prioritaire aandacht zou moeten hebben van het college en partners omdat er sprake is van een aaneenschakeling van leegstaande/verloederde gebouwen en braakliggende plekken in dit gebied. Het gaat onder andere om het schoolterrein aan de Floris van Adrichemlaan, het Belcanto terrein, de mogelijke leegstand van Fluor in de toekomst en het VNU gebouw.

Niets doen is achteruitgang. Er blijven nu kansen onbenut. Zo doen de woningcorporaties doen voorlopig niets als het gaat om het Belcantoterrein waar ze samen eigenaar van zijn. Ze geven aan de komende jaren te gaan wachten tot het gebied weer ‘schwung’ krijgt door de markt i.p.v. zelf de ‘schwung’ aan te jagen vanuit hun maatschappelijke rol. De zorginstelling St. Jacob in de Hout heeft aangegeven een concreet bouwplan te hebben voor een deel van het schoolterrein aan de Floris van Adrichemlaan, terwijl dit nu niet in het bestemmingsplan is opgenomen.

De rest van de raad heeft wel ingestemd met het bestemmingsplan. Door consoliderend bestemmen is vastgelegd dat de huidige ongewenste situatie langer blijft voortbestaan, juist op een plek waar je dat niet wilt. De gemeente heeft nu gedetailleerd de bestaande situatie vastgelegd in een bestemmingsplan. Dit is gedateerd, niet flexibel en biedt weinig ruimte. Gemeenten hebben meerdere mogelijkheden om het ruimtelijk beleidskader te versoepelen om bijvoorbeeld het hergebruik van kantoren te vereenvoudigen. Daar is niet voor gekozen. In een bestemmingsplan kunnen gemeenten ook tijdelijke bestemmingen opnemen. Die gelden voor een termijn van vijf jaar en mogen het realiseren van de definitieve bestemming niet bemoeilijken. Daar is ook niet voor gekozen terwijl er veel panden en plekken zijn die daarvoor aanleiding geven. We zullen daarom aandacht blijven vragen voor ambitie van het college als het gaat om tijdelijke en structurele invullingen van Schalkwijk-Midden.

Artie Ramsodit

“Sociaal-democratie in Haarlem is  voor mij een ongedeelde stad. Gelijke kansen voor onderwijs, werk en wonen  voor iedere Haarlemmer. Een sociaal vangnet voor iedereen die dat nodig heeft. Samenleven in gezonde en veilige wijken.” kandidaat 4 GR2014 “Inmiddels ben ik bijna vier jaar raadslid. Het is een eer om dienstbaar te zijn aan Haarlem als

Meer over Artie Ramsodit