Armoedebeleid Haarlem

27 mei 2020

In ons laatste verkiezingsprogramma pleiten wij voor een verhoging van de inkomensgrens in het armoedebeleid van 115 naar 130% van het sociaal minimum. In het coalitieakkoord is een eerste stap gezet (120%). Uitgaande van die inkomensgrens leeft er in Haarlem van de ongeveer 77.000 huishoudens 13% in armoede. En bij de grens van 130% zelfs 16%, oftewel bijna 12.500 huishoudens. Huishoudens waarin er onvoldoende middelen zijn om op een enigszins aanvaardbaar niveau mee te doen aan de samenleving. Realiseer je eens wat dat voor de kinderen betekent!

Uit de evaluatie van het minimabeleid die we op 13 mei in de Commissie Samenleving bespraken blijkt dat we in Haarlem met 7,5 miljoen euro ongeveer 1,5% van de begroting hieraan uitgeven. Ik vind dat een betrekkelijk bescheiden bedrag. Voor de wat langere termijn (punt voor het volgende verkiezingsprogramma) moeten we overwegen dat percentage te verdubbelen naar 3%.

Uit de evaluatie bleek verder dat een derde van de huishoudens met kinderen uit de doelgroep in Meerwijk, Boerhavewijk, Europawijk en Molenwijk wonen. Concentratie van armoede is niet goed. Daar ligt een grote uitdaging!

Verder zal er gewerkt gaan worden aan een beter bereik van de groepen met een inkomensniveau van tussen de 115 en 120%.

Tenslotte is gebleken dat het beschikbare budget vrijwel geheel gebruikt wordt. Om te voorkomen dat het armoedebeleid in de knel gaat komen zouden wij graag zien dat er naarstig naar aanvullende middelen gezocht gaat worden. Immers, aan de manier waarop wij omgaan met hen die het zwaar hebben laat zich de kwaliteit en solidariteit van onze lokale samenleving zien. En daar willen we als PvdA graag trots op kunnen zijn.

Bas Sepers