5.000 kansen voor Haarlemse woningzoekenden

Door Maarten Wiedemeijer op 24 november 2019

5.000 KANSEN VOOR HAARLEMSE WONINGZOEKENDEN

Deze week is een mooie week voor alle Haarlemmers die snakken naar méér betaalbare woningen in onze mooie stad. De Gemeenteraad heeft 21 november 2019 de Ontwikkelvisie Europaweg (circa 3.000 woningen) en de Ontwikkelvisie Haarlem ZuidWest (circa 2.000 woningen) vastgesteld. Daarmee kan het Gemeentebestuur verder met de ontwikkeling van gezamenlijk circa 5.000 woningen in Schalkwijk en ZuidWest. 5.000 kansen voor Haarlemmers die op zoek zijn naar een woning!

Voor de PvdA is de Ongedeelde Stad een langgekoesterde wens, waar we hiermee hard aan de slag kunnen gaan.

In beide ontwikkelzones vindt nieuwbouw vooral plaats door transformatie. Bedrijven worden verplaatst naar bijvoorbeeld de Waarderpolder of er is ombouw/sloop van leegstaande kantoren. In ZuidWest gaat het om minimaal 50% sociale huur en in de Europaweg om 40% sociale huur en 40% in het middensegment (huur/koop). Door aan de westkant van het Spaarne méér sociale huur toe te voegen kunnen we de ongelijkheid verkleinen tussen Oost/Schalkwijk (waar relatief veel sociale huur is) en de rest van Haarlem (waar relatief weinig sociale huur is). Om dit te financieren hebben we 5 miljoen uitgetrokken.

De PvdA ging de verkiezingen van 2018 met een ambitieus programma de verkiezingen in. Méér betaalbare woningen, een sociale stad en een sociale energietransitie. Ook buiten verkiezingstijd blijven we steevast vasthouden aan deze beloftes. Tot onze verbazing zijn er de nodige partijen die buiten verkiezingstijd hun beloftes vergeten lijken te zijn en oppositie voeren tegen de zo broodnodige nieuwbouw. De PvdA roept hen op samen de schouders er onder te zetten en de zo broodnodige betaalbare woningen te gaan bouwen. We zitten immers in de gemeenteraad om problemen van Haarlemmers op te lossen.

Uitdagingen zullen er zijn. Goede bereikbaarheid, voorzieningen (sport, onderwijs, cultuur, etc etc), meer groen en financiering van betaalbare woningen zijn forse uitdagingen. Hier zijn de nodige Haarlemmers dan ook bezorgd over. Het zal niet makkelijk worden. Om alles zorgvuldig te doen zal het nog wel enkele jaren duren voordat de eerste Haarlemmer met een sleutel zijn/haar nieuwe woning betreedt in een van deze ontwikkelzones. Maar als het makkelijk was, was het al wel geregeld. De PvdA zal alles op alles zetten om goede wijken neer te zetten waar het prettig leven is, waar kinderen naar goede scholen kunnen en Haarlemmers samen kunnen sporten. Maar laten we ons tegenhouden door de uitdagingen die in ons het verschiet liggen? Geven we bij voorbaat maar op? Daar kan natuurlijk geen sprake van zijn. Haarlemmers verwachten daadkracht. Of om de legendarische PvdA wethouder Jan Schaefer te citeren: “In geouwehoer kun je niet wonen!”.

De PvdA blijft er keihard voor knokken dat er ook voor Haarlemmers met een laag- of middeninkomen plek zal zijn in Haarlem in de toekomst. Een stad voor de ‘happy few’ is een onacceptabel toekomstbeeld. Haarlemmers moeten zeker kunnen zijn van een betaalbare woning.

Maarten Wiedemeijer

Wat wil je de komende periode als raadslid bereiken? Het was een enorme eer om de afgelopen 4 jaar volksvertegenwoordiger te mogen zijn. In samenwerking met andere partijen hebben we veel mooie resultaten bereikt. Daar ga ik de komende periode met veel enthousiasme graag mee door. Zolang de wooncrisis en de klimaatcrisis niet zijn opgelost

Meer over Maarten Wiedemeijer

Word lid van de PvdA!

Samen kunnen we onze idealen waarmaken.
Doe mee en word lid!