Door op 8 juni 2016

Regenboogloper: Haarlem staat voor diversiteit

Alle Haarlemmers zijn gelijk en moeten de vrijheid hebben om zichzelf te zijn. In onze stad is er ruimte voor verschillen en respecteren we elkaar. Om te laten zien dat we ons inzetten voor de acceptatie en emancipatie van lesbiennes, homoseksuelen, biseksuelen en transgenders is vanmiddag de regenboogloper geopend.

De PvdA bestrijdt discriminatie, geweld en intimidatie tegen lesbiennes, homoseksuelen, biseksuelen en transgenders. Het moet voor alle Haarlemmers prettig en veilig wonen zijn zonder intimidatie en getreiter van anderen. Iedereen moet zich kunnen ontwikkelen en op gelijkwaardige wijze mee kunnen doen.

Sinds 2012 is Haarlem koplopergemeente homo-emancipatie en sinds 2015 ‘Regenboogstad’. We besteden in de stad veel aandacht aan bewustwording en zichtbaarheid. Met programma’s op scholen over discriminatie, door sportverenigingen te stimuleren om hier actief aandacht aan te besteden en ook door met nieuwkomers in onze stad in gesprek te gaan. Over het onderwerp spreken we binnenkort ook in de gemeenteraad.

Bij de regenboogloper op de kruising van de Parklaan en de Kruisstraat is een tegel onthuld met de tekst ‘Haarlem staat voor diversiteit’. Het initiatief is genomen door COC-Kennemerland, Gay-Haarlem en Bureau Discriminatiezaken Kennemerland. De regenboogvlag is oorspronkelijk het symbool voor de Gay Pride in San Francisco. De regenboogloper is het symbool van de seksuele diversiteit van alle Haarlemmers en daarmee ook een mooie ontmoetingsplek. Om René van der Laag van Gay-Haarlem te citeren: “Ik spreek de wens uit dat er op deze plek veel gezoend wordt.”

regenboogloper

Waar ben je naar op zoek?